پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چقدر تخم‌مرغ بخوریم؟


چقدر تخم‌مرغ بخوریم؟
اگر شما یک فرد سالم محسوب می‌شوید یعنی بیمار‌ی‌های متابولیکی یااختلالات خاصی مانند هیپرکلستومی (افزایش کلسترول) ندارید و از نظر افزایش چربی خون بررسی شده‌اید می‌توانید با خیال آسوده چهار تا پنج عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف کنید...
شیوه مصرف تخم‌مرغ بهتر است به‌صورت آب‌پز باشد تا نیمرو. در مورد کودکان و خانم باردار، البته باز هم به شرط سلامتی همان تعداد ذکر شده بلامانع است. بعضی از افراد هستند که به‌طورکلی مصرف تخم‌مرغ را مضر می‌دانند. جهت اطلاع این گروه باید عرض کنم چربی اشباع موجود در تخم‌مرغ بسیار کم تا متوسط بوده و منبع خوبی برای تامین ویتامین B۱۲، D وA و اسیدآمینه‌های ضروری محسوب می‌شود. اگرچه تخم‌مرغ حاوی حدود ۲۵۰ میلی‌گرم کلسترول است اما فقط نباید به همین عدد اکتفا کرد. چون به جهت وجود سایر اسیدهای چرب غیراشباع، جذب کلسترول آن زیاد نیست.
بهتر است برای پایین آوردن کلسترول خون، به مصرف کمتر چربی‌ها، به خصوص چربی‌های اشباع شده روی آورید تا اینکه تخم‌مرغ را از رژیم غذایی خود حذف کنید بنابراین مصرف حداکثر چهار تا پنج تخم‌مرغ در هفته هیچ ضرری برای شما ندارد.سفیده تخم‌مرغ چربی نداشته و مصرف آن به‌صورت کاملا پخته مفید است اما یک نکته مهم در مورد نوجوان‌هایی که هر روز صبح، عادت دارند تعداد ۴ و ۵ عدد تخم‌مرغ را نیمرو کنند و به‌عنوان صبحانه میل نمایند، این برنامه غذایی اصلا توصیه نمی‌شود حتی اگر شما ورزشکار هستید و یا به دلیل نوع خاص ورزش نیازمند دریافت پروتئین بالایی می‌باشید، بهتر است حتما با متخصص تغذیه‌ای که به‌طور تخصصی در مورد رژیم غذایی ورزشکاران کار می‌کند، مشورت نمایید.
حتما پس از این مشاوره متوجه خواهید شد که مصرف یک‌باره این تعداد تخم‌مرغ در یک وعده، مفید نخواهد بود. ضمنا تخم‌مرغ جزو پروتئین‌های حیوانی و در رده آنهاست و مانند گوشت قرمز و سفید، ماهی و لبنیات از پروتئین با کیفیت بالا برخوردار است.

دکتر محمدرضا وفا
متخصص تغذیه و رژیم درمانی هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید