پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۲۹ ژانویه سال ۱۸۴۴ ـ « پرو دو » بانی سوسیالیسم لیبرتارین


۲۹ ژانویه سال ۱۸۴۴ ـ « پرو دو » بانی سوسیالیسم لیبرتارین
۲۹ ژانویه سال ۱۸۴۴ با انتشار کتاب « تعریف مالکیت » به زبان فرانسه در پاریس ، جهان دارای یک فرضیه پرداز سوسیالیست تازه شد که« مورخان» اندیشه های اورا بی ثاتیر در انقلابات سال ۱۸۴۸ اروپا ندانسته اند. وی ، « پیر ژوزف پرودو» است که در سال ۱۸۰۹ به دنیا آمد و در سال ۱۸۶۵ از این دنیا رفت . « پرودو » که یک روزنامه نگار و در عین حال از بانیان آنارشیسم اروپایی است عقیده دارد که زیان سیاسی انباشت ثروت در دست افراد عمدتا هنگامی آغاز می شود که از آن به صورت " ابزار قدرت " سوء استفاده شود و ثروتمند بخواهد با این ابزار بر پایه منافع خود در سیاست مداخله کند و افراد مورد نظر را وارد حکومت سازد که اگر به نتیجه برسد بر تضاد طبقاتی در جامعه خواهد افزود و فشار بر کارگر و مصرف کننده افزون خواهد گشت و حالت خصومت نادار و دارا از صورت پنهان به آشگار تبدیل خواهد شد که در موارد بسیار به ایجاد انفجار در جامعه منجر خواهد گردید.
« پرودو » گوید که مردم نادار که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند چشم دیدن ثروتمندان مخصوصا آنان را که ثروتشان باد آورده است ندارند و با کوچکترین فرصتی بر ضد آنان اقدام می کنند و مشاهده خشونت در انقلابها عمدتا به همین سبب است.
« پرودو » برای پیشرفت جامعه خواستار « آزادی اندیشه و عملی ساختن آن و استفاده از استعداد » است. او گوید که این ، حق یک فرد است که در طول عمر خود استعدادش را به کار اندازد . محروم کردن فرد و یا افراد از سه عنصر آزادی اندیشه ، آزادی عمل و زادی بکار گیری استعداد باعث طغیان خواهد شد که او از این طغیان حمایت کرده است که تعبیر به آنارشیست بودن او شده است.
مورخان پرودو را بانی « سوسیالیسم لیبرتارین » می دانند ، زیرا که معتقد است که در یک نظام سوسیالیستی هم ، مردم باید آزادی اندیشه و عمل داشته باشند تا جامعه رشد کند و به این ترتیب با« انحصار اندیشه» و کنترل استعداد مخالفت کرده است. وی از هواداران محدود بودن اختیارات دولتها است که اصل دیگری از اصول آنارشیسم است.
کتاب های « فلسفه فقر » ، « تئوری سیاسی » ، « اهمیت عدالت اجتماعی » ، « اقتصاد متضاد » و « انقلاب به خاطر تامین و بسط عدالت » سایر تالیفات پرودو هستند .مترجمان انگلیسی آثار پرودو عناوین کتابها را اندکی تغییر داده اند، ازجمله عنوان کتاب « تعریف مالکیت » را « ماهیت مالکیت » و عنوان کتاب انقلاب به خاطر تامین و بسط عدالت را « انقلاب مشروع » نوشته اند.نوشته های او زمینه جامعه شناسی و اقتصاد سیاسی هم دارند . پرودو از هواداران سندیکایی شدن صنوف و تشکیل اتحادیه های کارگری است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید