پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رویکرد به شعر در میان طلاب جوان


رویکرد به شعر در میان طلاب جوان
ادبیات همواره یکی از علائق و دلمشغولی‌های مهم حوزویان در طول تاریخ بوده است و اگر نگاهی به تاریخ ادبیات این مرز و بوم بیندازیم، آشکارا در خواهیم یافت بزرگان این رشته به نوعی برآمده از حوزه‌های اندیشه دینی بوده‌اند.
به عبارتی بیشتر شاعران بزرگ، عالمان، متفکران و اندیشمندان علوم دینی بوده‌اند؛ فردوسی حکیم، حافظ آسمانی و شیخ الشعرا سعدی یا مولانای عارف، نظامی سخندان و عطار شیدا، همگی از دل حوزه‌های دینی برآمده‌اند. به بیان دیگر تقریبا تمام شاعران بزرگ و مطرح پارسی‌گوی پیش از شاعر و نویسنده بودن، فقیه، مفسر، محدت و متخلق به اخلاق بوده‌اند.
در همین عصر حاضر نیز با وجود تخصصی شدن برخی رشته‌ها در دانشگاه و جدا شدن آنها از علوم قدیمه،‌ برخی چهره‌های شاخص و سرشناس ادبیات ردپایی در حوزه‌های علمیه دارند؛ بزرگانی چون استاد شفیعی کدکنی، استاد سید جعفر شهیدی، استاد جلیل تجلیل، دکتر علی موسوی گرمارودی و دکتر علیرضا قزوه و بسیاری از دیگر عزیزان ارجمند آغاز مطالعات جدی و تحصیلشان در حوزه‌های علمیه و با فراگرفتن علوم دینی همراه بوده است.
از سوی دیگر نقش ادبیات و خاصه شعر در تبلیغ و ترویج علوم دینی نیز انکار نشدنی نیست گاهی یک بیت شعر در انسان چنان تاثیری می‌گذارد که هزار ساعت سخنرانی هم نمی‌تواند آن نفوذ و تاثیر را برآورده کند. کافی است در این رابطه به جایگاه شاعران نزد پیامبران و ائمه دقت کنیم. شعر زبان معجزه است و عالمی که از گنجینه ادبیات بهره می‌گیرد، قطعا محبوب‌تر و سخنانش تاثیرگذارتر خواهد بود.
امروز نیز به لطف خداوند نسلی جوان از طلبه‌ها در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل هستند که توجه ویژه‌ای به فعالیت‌های علمی، ادبی و هنری دارند و با توجه به استعداد و خلاقیتی که در این زمینه وجود دارد و همچنین عنایت به این نکته که دسترسی آنها و اشرافشان به منابع غنی دینی و متون کهن اسلامی و ایرانی در مقایسه با دیگر جوانان وسیع‌تر و عمیق‌تر است، قطعا این طلبه‌های جوان در زمینه ادبیات آیینی می‌توانند فضاهای اصیل و در عین حال جدیدی را کشف و تجربه کنند و در کالبد ادبیات آیینی معاصر، روح و جانی دیگرگون بدمند.
در ارتباط با کارکردهای جشنواره‌هایی مانند «هنر آسمانی» که ویژه فضلا و طلاب کشور برگزار می‌شود نیز به نظر می‌رسد حداقل تاثیر و کارکردی که خواهند داشت این است که می‌توانند توانایی‌ها و پتانسیل بالقوه‌ای که وجود دارد را بالفعل کنند و همچنین نزدیکی و آشنایی افراد با یکدیگر را فراهم نمایند.
در پایان امید می‌رود با عنایت به توجه و تلاشی که دبیرخانه جشنواره «هنر آسمانی» در جهت رشد و اعتلای هنر و ادبیات دینی به کار گرفته است، روز به روز فضای ادبیات حوزه به جایگاه ارزشمند خویش نزدیک‌تر شود و گام‌های موثر دیگری را همچون گذشته در این مسیر مقدس بردارد.

حجت‌الاسلام روشن سلیمانی
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید