جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

پاسخگویی به سرعت


پاسخگویی به سرعت
در اختیار داشتن سرعت همان چیزی است که همه در پی آن هستند. فناوری ADSL پاسخی است به آنها که به سرعت احتیاج دارند تا با استفاده از آن زودتر به هدف رسیده و از اتصال زجرآور با دیگر روش های دسترسی مانند مودم و خطوط تلفن به ستوه آمده اند. ADSL تکنولوژی جدیدی است که بر بستر کابل تلفن قدیمی و آشنای خودمان عمل می کند. نصب یک سیستم ویژه در داخل پست مخابراتی هر منطقه، مشترکان تلفن آن منطقه را به سادگی و بدون نیاز به هر نوع دخل و تصرف سخت افزاری یا نرم افزاری، از این سرویس بهره مند می کند. این تکنولوژی بهترین و بیشترین سرعت را بدون نیاز به تدارک زیرساخت های جدید ممکن ساخته است. استفاده از سیم کشی های موجود تلفن بدون نیاز به اتصال به دستگاه های حجیم و پیچیده، کار مصرف کننده را بسیار راحت می کند. برای داشتن یک اتصال ADSL در محل مصرف کننده تنها نیاز به یک مودم ویژه است. پس از برقراری ارتباط، تنها هزینه ثابت خط ADSL به شکل ماهانه و با توجه به پهنای باند دریافتی به عنوان هزینه دریافت می شود. در حالی که از ارتباط ADSL استفاده کنید ارتباط تلفنی شما همیشه آزاد و در دسترس است.
هزینه تلفن تنها در صورت استفاده از تلفن محاسبه می شود و ربطی به استفاده از خط ADSL ندارد.
● DSL
تکنولوژی DSL یکی از انواع انتقال پرسرعت است که با تلفن معمولی شما را قادر می سازد تا ضمن دسترسی به اینترنت پرسرعت از امکان دریافت صدا و تصویر با کیفیت بالا استفاده کنید. نوع دیگر همین تکنولوژی ADSL است که یکی از انواع فناوری DSL است که در این روش سیستم های سخت افزاری ویژه (DSLAM) باید در پست های مراکز مخابراتی نصب شوند. پس از نصب این سیستم ها و با استفاده از کابل های تلفن، سرویس قابل راه اندازی می شود، بدین لحاظ از نظر هزینه برای دولت و مصرف کننده بسیار قابل قبول است.
● روش کار
با استفاده از زوج سیم های مخابرات برای تلفن خانگی ما تنها از یک پانصدم امکانات بالقوه این سیم ها استفاده می کنیم و مابقی بلااستفاده می ماند. ADSL پهنای باند ۱/۱ مگاهرتزی خطوط مسی را به کانال های ۴ کیلوهرتزی تقسیم می کند و آخرین کانال را جهت ارسال صدا و فاکس معمولی تخصیص می دهد و ۲۵۶ کانال دیگر را برای انتقال دو طرفه اطلاعات استفاده می کند. به این ترتیب که ۶۴ کانال را برای خط ارسال اطلاعات و ۱۲۸ کانال دیگر را جهت دریافت اطلاعات استفاده می کند. در بهترین حالت اگر ۱۹۲ کانال
۴ کیلوهرتزی موجود را استفاده کند، در تئوری سرعت باید به حدود ۹ مگابیت در ثانیه برسد. در حال حاضر سرعت خطوط ADSL در بهترین حالت
۲ مگابیت در ثانیه است. در عمل، این خطوط اطلاعات زنجیره وار دیجیتال را به اطلاعات پارالل در دو سر انتقال اطلاع تبدیل می کنند. دقیقاً مشابه کاری که در مودم های خطوط عادی انجام می شود. سرعت انتقال اطلاعات در محدوده ذکر شده به عواملی از جمله فاصله ارتباطی و نوع سیم استفاده شده بستگی دارد.

رضا جوالچی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید