پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سرطان چیست؟!


سرطان چیست؟!
سرطان یعنی رشد، تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلول های بدن.تمام سرطان ها دارای الگوی رشد مهار گسیخته بوده و تمایل به جدا شدن از منشاء اصلی دارند.
جسم انسان از میلیون ها سلول تشکیل شده است که در کنار هم بافت هایی مانند ماهیچه ها، استخوان و پوست را می سازند، اغلب سلول های طبیعی بدن در پاسخ به تحریکاتی که از داخل و خارج بدن به آن ها وارد می شود، رشد و تولید مثل می کنند و در نهایت می میرند، اگر این فرآیند در مسیر تعادل و صحیح خود اتفاق بیفتد، بدن سالم مانده و عملکرد طبیعی خود را حفظ می کند اما مشکل زمانی شروع می شود که یک سلول طبیعی دچار جهش یا تغییر شده و به سلول سرطانی تبدیل شود.این سلول تغییر یافته از سلول های همسایه اش جدا می شود و نمی داند چه زمانی باید رشدش به پایان برسد و بمیرد.
به عبارت دیگر سلول تغییر یافته از دستورها و علایم داخلی پیروی نمی کند و به جای هماهنگی با سلول های دیگر خودسرانه عمل می کند.
● تومور خوش خیم و بدخیم
این سلول جهش یافته تقسیم و به دو سلول جدید »جهش یافته« تبدیل می شود و این فرآیند به همین ترتیب ادامه می یابد تا همان یک سلول به توده ای از سلول ها که تومور نامیده می شوند، تبدیل می شوند.
گاهی این تومورها خوش خیم بوده و رشد نمی کنند اما در صورتی که سلول های تومور رشد کرده و تقسیم شوند و سلول های طبیعی اطراف خود را از بین ببرند و به نقاط دیگر بدن هم دست اندازی کنند، تومور بدخیم محسوب می شود.بزرگ ترین خطر تومورهای بدخیم توانایی آن ها در حمله به بافت های سالم و پخش شدن در بدن است، هر چه تومورها رشد کنند و بزرگ تر شوند جلوی رسیدن مواد غذایی و اکسیژن را به سلول های سالم می گیرند و با پیشرفت سرطان، سلول های سالم می میرند و عملکرد سرطان ، رشد تکثیر و گاهی انتشار غیر طبیعی سلول های بدن است.
● صد در صد ژنتیکی
سرطان یک بیماری کاملا ژنتیکی است ولی صد در صد ارثی نیست و می تواند اکتسابی باشد.
یک سلول طبیعی ممکن است بدون هیچ دلیل واضحی به یک سلول سرطانی تبدیل شود ولی در اغلب موارد تبدیل در اثر مواجهه مکرر با مواد سرطان زا مانند الکل و دخانیات صورت می گیرد.شکل ظاهری و عملکرد سلول های سرطانی با سلول های طبیعی تفاوت دارد.
جهش یا تغییر ایجاد شده در DNA یا ماده ژنتیکی سلول اتفاق می افتد.
DNA مسئول کنترل شکل ظاهری و عملکرد سلول است وقتی DNA یک سلول تغییر می کند آن سلول با سلول های سالم کنار خود تفاوت می یابد و دیگر کار سلول های طبیعی بدن و سلامت بیمار از بین می رود.
اگر جلوی این فرآیند گرفته نشود، سرطان به مرگ می انجامد.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های استان
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید