پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

هوای چهارگوشه گیتی


هوای چهارگوشه گیتی
«کاتین» (آندری وایدا)، «بدرود سولو» (رامین بحرانی) و «شیر» (سمیح کاپلان اوغلو) از فیلم های مطرح بخش جام جهان نما ـ مسابقه سینمای بین الملل بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر هستند. در این بخش ۱۳ فیلم خارجی از ۱۱ کشور با سه فیلم ایرانی وقتی همه خوابیم (بهرام بیضایی)، زادبوم (ابوالحسن داودی) و عیار ۱۴ (پرویز شهبازی) رقابت می کنند. در بخش جام جهان نما در مجموع هفت سیمرغ بلورین به افراد و فیلم های برگزیده اهدا می شود و فیلم برگزیده مردمی هم یک سیمرغ دیگر می گیرد.
▪ ۹ میلیمتر (تیلان برمن)
تولید سال ۲۰۰۸ بلژیک و فرانسه و مدت زمان آن ۹۵ دقیقه است. مورگان مارین، سرژ ریابوکین، آن کوسن و فیلیپ پیترز در این فیلم نقش آفرینی می کنند.
▪ آلبالوها (ژانگ جیابی)
تولید سال ۲۰۰۷ چین است و میائو پو، تو گوکوان، لونگ لی و ما لیون در آن نقش آفرینی کرده اند.
▪ تادیب (تانوس آناستوپولوس)
این فیلم تولید سال ۲۰۰۷ است و گیورگوس سیمئونیدیس، اورنلا کاپتانی و ساوینا آلیمانی در آن نقش آفرینی می کنند. «تادیب» امسال به نمایندگی از یونان به بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان هشتاد و یکمین دوره اسکار معرفی شد و البته از راه یابی به فهرست نامزدهای نهایی این بخش بازماند.
▪ بدرود سولو (رامین بحرانی)
فیلمساز امریکایی ایرانی تبار داستان دوستی دور از ذهن دو مرد است. ویلیام پیرمردی ۷۰ ساله اهل جنوب امریکا، سولو یک راننده تاکسی سنگالی را که مردی مهربان و صمیمی است، برای دو هفته استخدام می کند تا او را به قله یک کوه ببرد. ویلیام می خواهد خودش را بکشد و.‎/‎/
▪ کاتین (آندری وایدا)
فیلم به یکی از سیاهترین مقاطع تاریخی دوران جنگ جهانی دوم می پردازد و درباره قتل عام هزاران نفر از مردم این کشور به دست نیروهای شوروی سابق است. «کاتین» در عین حال پارسال با دریافت هفت جایزه عقاب شامل جایزه بهترین فیلم، پیروز اصلی جوایز فیلم لهستان شد.
▪ شیر (سمیح کاپلان اوغلو)
چهارمین فیلم بلند این فیلمساز ترک و دومین بخش از سه گانه شاعرمحور او به شمار می رود که با موضوع زندگی یک شاعر جوان در دل جامعه ای در حال تغییر و تحول ساخته شده است. اولین بخش این سه گانه «تخم مرغ» بود که پارسال در جشنواره فجر به نمایش درآمد.
▪ ورود پاپ کورن ممنوع (گانل موکائر)
درباره گردانندگان یک سالن سینما در شهری در جنوب غربی فرانسه است که همواره در حال مبارزه با صنعتی شدن و تجاری کردن هنر هفتم هستند. این فیلم تولید سال ۲۰۰۸ و مدت زمان آن ۹۱ دقیقه است.
جعبه پاندورا (یسیم اوستا اوغلو)
تولید سال ۲۰۰۸ ترکیه، فرانسه، آلمان و بلژیک است و دریا آلابورا، اوول آوکاران، تایفون بادمسوی و سیلا چلتن در آن بازی می کنند.
▪ برف (آیدا بگیچ)
فیلمساز بوسنیایی تولید مشترک سال ۲۰۰۸ بوسنی و هرزگوین، فرانسه، آلمان و ایران ـ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی - و مدت زمان آن ۱۰۰ دقیقه است.
▪ سفر تئو (والتر دونر)
درباره تئو یک پسر بچه مکزیکی ۹ ساله است که پیش عموی خود بزرگ شده است. ونسسلائو، پدر او بیشتر زندگی تئو را در زندان بوده است.
▪ یاریک (سسیل هنری و الکساندر لاسلو)
تولید سال ۲۰۰۷ روسیه و مدت زمان آن ۷۸ دقیقه است. داستان درباره یاریک است که همراه مادرش به شهر می آید تا پدرش را پیدا کند.
▪ سلاح پران (کیم یو ـ جین)
تولید سال ۲۰۰۸ کره جنوبی و مدت زمان آن ۱۳۴ دقیقه است. جئونگ جائه - یئونگ، هان ایون - جئونگ و هئو جان - هو از بازیگران این فیلم هستند که روایتی تاریخی و حماسی از ابداع «سینگیجئون»، یک نوع پیکان آتشین چینی است.
▪ فرشته سفیدپوش (محسون قرمزی گل)
تولید سال ۲۰۰۷ ترکیه است و در آن سارپ آپاک، فادیک سوین آتاسوی، جزمی باسکین و لاله بلکیس نقش آفرینی می کنند. این فیلم ۱۱۵ دقیقه ای درباره مردی مبتلا به سرطان است که از یک خانه سالمندان سر در می آورد و با نوعی متفاوت از زندگی روبرو می شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید