جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

معجونی برای خوشبختی!


معجونی برای خوشبختی!
زمانی که صحبت از خواستگار و خواستگاری به میان می آید، اولین چیزی که به ذهن دختر و خانواده وی خطور می کند، مسائل مربوط ‌به مهریه، جشن عروسی، مسکن، شغل و آینده ای رویایی است. در این مـیان نظرها متفاوت است. هرخانواده ای با دید مـخـتـلـفـی بـه ‌مـسـائـل ازدواج نـگـاه می کند. شب خواستگاری، بعد از رفتن داماد و خانواده اش، خانواده عروس تا ساعت ها کنار هم به بحث و نظر ‌خواهی می پردازند. ‌هرکسی نظر خودش را ارائه می دهد، یکی می گوید: "ای بابا مهریه دیگه چیه؟ کی داده کی گرفته؟" دیگری می گوید: ‌‌"نه بابا مهریه پشتیبان یک دختره" شخص دیگری می گوید:" فقط ملک و املاک به درد می خوره نه طلا و سکه،" دیگری معتقد ‌است:" این حرفا چیه که می زنین؟ مگه خوشبختی وابسته به این چیزهاست؟ مگه ماها خودمون اول زندگی، چی داشتیم؟ ‌مهریمون چه قدر بود؟ ولی حالا خوشبختیم و زندگیمون پایداره" و خلاصه خیلی حرف های جورواجور دیگر که هرکدام رنگ و بوی ‌متفاوتی داشته و معانی مختلفی می دهد و باعث سردرگمی دختر بدبخت دم بخت می شود. ‌واقعا یک انسان خوشبخت چه کسی است؟چه کسی می داند که خوشبخت بودن چه حس و حالی داشته و زندگی آدم خوشبخت ‌چگونه می تواند باشد؟ ای کاش یک معجونی بود که هر انسانی تا می‌خورد خوشبخت می شد. شاید این ساده ترین و بی ‌دردسرترین راه باشد. از آنجایی که ما انسان ها همیشه به دنبال یک راه حل راحت و سریع و بدون دردسر هستیم همیشه چنین ‌افکاری جزء آرزوها و آمال ماست. ‌
● مهریه های سنگین نشان دهنده عدم اعتماد زن و شوهر به یکدیگر‌
یک روانشناس درباره مهریه های سنگین در ازدواج جـــوانـــان مـــی گـــویـــد:مــهـــریـه هـای سنگیـن در ‌ابتدای ازدواج از هر جهت مضر است. مهریه های سـنـگـیـن نـشـان دهـنـده عـدم اعـتماد زن و شوهربه یکدیگر است. مهریه بالا می تواند ‌به عنوان یک حربه در دست دختران قرار گرفته و مردان از این نظر همیشه تحت استرس و فشار باشند.
● ‌تفاوت های فرهنگی، فکری و اجتماعی از عوامل موثر در بروز اختلافات و طلاق است
‌وی می افزاید: با توجه به آمارهای موجود در کشورمان، بیشتر درخواست طلاق از سوی دختران است به طوری که می توان گفت ۷۰ ‌درصد جدایی ها از جانب دختران می‌باشد. تفاوت های فرهنگی، فکری و اجتماعی از عوامل موثر در بروز اختلافات و طلاق است.به عقیده این روانشناس، اگر کسی خواستار زندگی پایدار است باید مهریه اش درحد استطاعت مرد باشد. با توجه به ‌آمارهای اعلام شده ۴۰درصد زندانی های کشورمان را مردانی تشکیل می دهند که قابلیت پرداخت مهریه را ندارند.
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید