سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مکانیکی ها و تشخیص و تعرفه هایی که استاندارد نیست!


مکانیکی ها و تشخیص و تعرفه هایی که استاندارد نیست!
نمی دانم تا به حال سروکارتان به مکانیکی ها افتاده است یا نه خودروی تان به هر علتی خراب شده و مجبور شده اید با هزینه زیاد آن را به نزدیک ترین و بهترین مکانیکی که می شناسید ببرید یا خیر اصلاً چرا می پرسم، بخوانید متوجه خواهید شد. خودرو آرام آرام به مکانیکی نزدیک می شود. راننده پس از توقف کامل پیاده می شود و با نگاهش مکانیک را می جوید.
ـ بفرمایید داداش!امری داشتید
سلام اوستا! می شود نگاهی به موتور ماشین بیندازید
ـ چی شده
ـ نمی دانم، از اگزوز دود آبی بیرون می آید.
پس از بازدید موتور، مکانیک به صاحب ماشین می گوید: «آقا باید یک دست رینگ عوض کنی، واشر سرسیلندر هم احتمالاً سوخته، یاتاقان و سوپاپ هم ایراد دارد.»
ـ هزینه اش چقدر می شود
- اگر بخواهی کار اساسی باشد تا ۸۰۰ تومان حساب کن.
ـ ۸۰۰ هزار تومان !
مرد به فکر فرومی رود. این چندمین مکانیکی است که قیمت متفاوت می دهد. امروز که از خانه بیرون آمده تاکنون از ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای رفع اشکال اتومبیلش قیمت گرفته و سردرگم شده که چه کند چرا اینقدر تفاوت قیمت، مگر نرخ مشخصی وجود ندارد بار پیش را به یاد می آورد که اتومبیل اش را نزد یک مکانیک که حاضر شده بود قیمت پایین تری بگیرد، برده بود تا مشکلش را برطرف کند. آخر سر معلوم شد طرف از لوازم بی کیفیت چینی استفاده کرده و او پس از مدتی دوباره مجبور شد خودش قطعه اصلی را از نمایندگی بخرد و اتومبیل را به یک مکانیک دیگر نشان دهد. صدایی او را از فکرهایش بیرون می آورد.‎/‎/‎/ داداش می خواهی ماشین را بخوابانی، امروز سرم شلوغ است، اگر قصد داری زودتر تصمیمت را بگیر. هر جای دیگر هم بروی قیمت پائین تر از این نمی دهند!
یکی از معضلات دارندگان خودرو در ایران بی اعتمادی به خدمات بسیاری از مراکز تعمیر خودرو یا به اصطلاح مکانیکی ها است. اگر از نمایندگی های مجاز که مشکلات ویژه خود را دارند، بگذریم، به طور کلی استانداردی در این زمینه وجود ندارد، نه از نظر تخصص در ارائه خدمات نه از نظر تعرفه قیمت. هر کس هرچقدر بخواهد می گیرد و هر تشخیصی هم بدهد نمی توان معترض شد، به هر حال کار فنی است دیگر! پس از این که کار هم انجام شد، دیگر هیچ اعتراضی پذیرفتنی نیست. اگر مسئله ای وجود داشته باشد دستت به هیچ جایی بند نیست، اگر هم گران بگیرند، خب پاسخ این است: «می خواستی اتومبیل ات را آنجا نبری مجبورت که نکرده بودند!» امروزه به هر جای شهر که سرک بکشی، در هر گذری و خیابانی، چند مکانیکی مشغول فعالیتند و جالب این که هر یک برای خود کسوت قایلند و کار دیگران را قبول ندارند. در یک مورد خرابی خودرو هر یک از آنها تشخیصی می دهند که با دیگری کاملاً در تعارض است. در زمینه قیمت خدمات نیز همین مشکل وجود دارد.
جالب این است که در حوزه بیشتر مشاغل و اصنافی که در شهر فعالیت می کنند نهادهایی وجود دارند که بر عملکرد، تعرفه ها و قیمت های تعیین شده نظارت می کنند و مردم می توانند در صورت وجود تخلف یا مشکل آن ها را مطلع کنند و کمک بگیرند اما در این باره معلوم نیست چرا هیچ حساسیتی وجود ندارد. خودرو یکی از ابزارهای اصلی زندگی بسیاری از شهروندان است، با آن کار می کنند، مسافرت می روند و هر روزشان را با آن سر می کنند، اما خدا نکند زمانی برای این وسیله اشکالی پیش بیاید، فقط سردرگمی است و سردرگمی. اگر هم که مکانیک آشنایی نداشته باشی، کارت زار است. فکر می کنم بیشتر کسانی که خودرویی دارند بارها با چنین وضعیتی روبه رو شده و ناچار کنار آمده اند. بهتر نیست در این حوزه نظارتی یا مرکزی برای رسیدگی وجود داشته باشد این چاله ای که همه ما روزی شاید در آن بیفتیم!
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید