پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تجویز اسیدفولیک ۳ ماه قبل از بارداری


تجویز اسیدفولیک ۳ ماه قبل از بارداری
اسیدفولیک در زنان باردار باید به موقع مصرف شود و در غیر این صورت زمانی برای جبران نیست زنان از بدو ازدواج در معرض بارداری هستند و علیرغم روش پیشگیری از بارداری، ممکن است ناخواسته حامله شوند بنابراین همه زنانی که در سن بارداری قرار دارند. باید اسیدفولیک را مصرف کنند و اگر زنی تصادفا در سن بارداری اسید فولیک را مصرف نکرده باشد کار خاصی را نمی توان برای وی انجام داد. البته در این موارد نیز جنین باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا دچار ضایعه ای شده است یا نه این بررسی می تواند با سونوگرافی معمولی هم توسط پزشک با تجربه صورت گیرد و نتیجه مطلوبی را در برداشته باشد.
گفتنی است اسید فولیک نباید با آهن اشتباه شود این دو با هم فرق دارند تجویز اسید فولیک به منظور جلوگیری از ناهنجاری های مادرزادی است در صورتی که آهن جهت جبران کم خونی تجویز می شود و ناهنجاری مادرزادی یک پدیده جدا از کم خونی می باشد.
سونوگرافی سه بعدی فرق زیادی با سونوگرافی معمولی ندارد بعضی از افراد برای قرار دادن عکس و CD در آلبوم خانوادگی و یا برای تعیین جنسیت بار مالی زیادی را تحمل می کنند و متأسفانه سونوگرافی سه بعدی انجام می دهند، در سونوگرافی سه بعدی علیرغم اینکه کار بیشتری برای جنین انجام نمی شود بلکه انرژی زیادی هم به جنین وارد می شود.
در سونوگرافی سه بعدی شکاف کام دقیق تر نشان داده می شود و برای رفع این مشکل (که البته مورد مهمی نیست) جراحی داخل رحمی انجام نمی شود چرا که جراحی داخل رحمی فقط برای بیماری هایی که تهدیدکننده حیات جنین است که آن هم با سونوگرافی معمولی قابل تشخیص است انجام می گیرد و این نوع جراحی هزینه بالایی را در بر دارد.
توصیه می شود مادران باردار بی جهت سونوگرافی سه بعدی را انجام ندهند و اگر مسئله کم اهمیتی مثل شکاف کام در سونوگرافی سه بعدی تشخیص داده شد نگران و آشفتگی فکری پیدا نکنند چرا که این مشکل بعد از تولد کودک با جراحی بسیار ساده ای برطرف خواهد شد.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید