شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

جدول کنترل رفتار کودک


جدول کنترل رفتار کودک
استفاده از جدول کنترل رفتار کودک روشی برای کنترل و ارزیابی رفتار کودک است. این جداول می توانند در دو نوع نموداری و فهرستی تهیه شوند.
● جدول نموداری
استفاده از جدول نموداری رفتار کودک روشی برای دنبال کردن و ثبت رفتارها و ابزاری مناسب برای مدیریت رفتار کودک است. هرگاه خانواده ها در رابطه با رفتار کودک به مشکلی برخورد کنند، می توانند با تنظیم یک جدول درصدد رفع آن مشکل برآیند. مهمترین نکته ای که در زمینه تنظیم جدول باید مورد توجه قرار بگیرد این است که توقعات والدین از کودک و نیز عواقب رفتار ناصحیح کودک به روشنی برای او بیان شود. برای مثال جدول کمک در خانه، جدول تکالیف و جدول رفتار، نمونه هایی از این جداول هستند.
● جدول فهرستی
این جداول اغلب به دو منظور تشخیص مشکل رفتاری کودک و ارزیابی پیشرفت رفتاری کودک به کار گرفته می شوند. این شیوه مشخص می کند که آیا کودک به لحاظ سنی سطح مناسبی از رفتار را داراست یا خیر این نوع جداول اغلب در مورد مسائل احساسی مانند اضطراب، افسردگی و.‎.‎. مسائل رشدی مانند مهارت های ارتباطی، سطح بلوغ فکری و اجتماعی و سطح رشد فیزیکی، مشکلات پرخاشگری، کنترل خشم و.‎..، سنجش میزان آمادگی برای رفتن به مدرسه و.‎.‎. مورد استفاده قرار می گیرد.

سعید سپهری
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید