چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پرسشنامه ایمنی آشپزخانه


پرسشنامه ایمنی آشپزخانه
همه خانم‌ و آقایانی که در آشپزخانه مشغول آماده کردن غذا برای خود و اعضای خانواده‌شان هستند سعی می‌کنند نکات ایمنی و بهداشتی را هم رعایت کنند. نکات ریزی که رعایت نکردن آنها می‌تواند مشکلات بزرگی را برای سلامت اعضای خانواده ایجاد کند. همه ما به این نکته‌ها توجه داریم اما بیایید با تکمیل پرسشنامه اطلاعا‌ت‌مان را در مورد افزایش ایمنی و بهداشت آشپزخانه و مواد غذایی بالا ببریم...
۱) دست‌هایتان را باید قبل و بعد از آماده کردن غذا و بعد از خرید گوشت به مدت ۵ ثانیه بشویید.
▪ صحیح غلط
۲) یکی از راه‌های پیشگیری از آلودگی استفاده از دو تخته برای برش و خرد کردن مواد غذایی است. یکی برای گوشت مرغ، ماهی و غذاهای دریایی و دیگری برای آماده کردن غذاهایی که نیاز به پختن ندارند.
▪ صحیح غلط
۳) بعد از خرد کردن گوشت روی تخته بهترین راه تمیز کردن تخته کدام است؟
الف) تمیز کردن با یک اسفنج تمیز
ب) شستشو با آب‌گرم و مایع ظرف‌شویی
ج) شستشو با آب گرم و مایع ظرف‌شویی و سپس ضدعفونی کردن با یک محلول ضدعفونی‌کننده و سپس شستشو با آب
۴) استفاده از دماسنج مخصوص پخت گوشت تنها راه قابل اعتماد برای این است که از پخت گوشت و مرغ مطمئن شویم.
▪ صحیح غلط
۵) باقی‌مانده غذا باید مجددا تا دمای... گرم شود.
الف) ۶۰ درجه سانتی‌گراد
ب) ۶۵ درجه‌ سانتی‌گراد
ج) ۷۳ درجه‌ سانتی‌گراد
د) مهم نیست با چه درجه‌ای گرم شود
۶) گوشت، مرغ و ماهی باید در چه دمایی از انجماد خارج شوند.
الف) در هوای آشپزخانه و روی کابینت
ب) از فریزر خارج شوند و در داخل یخچال قرار داده شوند
ج) در ماکروفر یخ‌زدایی شوند
د) در یخچال و یا در ماکروفر
۷) دمای یخچال باید زیر چهار درجه سانتی‌گراد باشد.
▪ صحیح غلط
۸) باقی‌مانده غذاها نباید بیش از... ساعت بیرون از یخچال باشد. در هوای گرم این زمان به... ساعت کاهش می‌یابد.
الف) ۴ ساعت- ۳ ساعت
ب) ۳ ساعت- ۱ ساعت
ج) ۳ ساعت- ۲ ساعت
د) ۲ ساعت- ۱ ساعت
● ۹ مهم‌ترین نکته در ایمنی مواد غذایی در آشپزخانه کدام است؟
الف) شستن مکرر دست‌ها
ب) جداسازی گوشت‌ها هنگام خرد کردن
ج) تنظیم دمای یخچال
د) همه موارد
● پاسخنامه
▪ غلط: دست‌ها باید به طور مرتب با آب گرم و صابون هم قبل و هم بعد از آماده کردن غذا مخصوصا بعد از خرید و حمل گوشت خام و تخم‌مرغ حداقل به مدت ۲۰ ثانیه شسته شوند تا از انتقال و گسترش باکتری‌ها جلوگیری شود. مهم‌ترین نکته در شستن دست‌ها، آب‌گرم و صابون است. تخمین زده شده که با شستن صحیح دست‌ها ابتلا به بیماری‌های ناشی از موادغذایی تا نصف کاهش پیدا کند.
▪ صحیح: استفاده از دو تخته برش به طور جداگانه خطر انتقال آلودگی‌ها را از طریق پیشگیری از گسترش باکتری‌های مضر کاهش می‌دهد. در این صورت مایعات جدا شده از گوشت خام با غذاهایی که نیاز به پختن ندارند مخلوط نمی‌شود.
ج) بعد از خرد کردن گوشت روی تخته باید بیشتر احتیاط کرده و به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنید. اول تخته را با آب و مایع ظرف‌شویی خوب بشویید و سپس با یک محلول ضدعفونی‌کننده آن را شستشو داده و بعد هم با آب کاملا تمیز بشویید.
▪ صحیح: باکتری‌های مضر وقتی غذا با دمای مناسب پخته شود، از بین می‌روند. استفاده از دماسنج تنها راه قابل اطمینان برای پخت غذاها است و نشان می‌دهد که گوشت‌ها کاملا پخته شده‌اند. دماسنج باید کاملا در ضخیم‌ترین قسمت گوشت یا غذاها قرار داده شود و در کنار استخوان و چربی‌ها قرار نگیرد.
▪ ۷۳ درجه: باقی‌مانده غذاها باید در دمای ۷۳ درجه سانتی‌گراد مجددا گرم شوند. برای ایمنی بیشتر و از بین رفتن باکتری‌های مضر دمای غذاها باید با دماسنج اندازه‌گیری شود تا اطمینان حاصل شود که دیگر بیماری‌زا نیستند.
د) برای یخ‌زدایی ایمن غذاها باید در یخچال و ماکروفر یخ‌زدایی انجام گیرد. اگر شما می‌خواهید در یخچال گوشت را از حالت انجماد خارج کنید حتما روی گوشت خام را با نایلونی بپوشانید یا در ظرف دردار قرار دهید تا آب خارج شده از آن موجب آلودگی غذاهای دیگر نشود. اگر در ماکروفر این کار را می‌کنید بعد از یخ‌زدایی بلافاصله باید از آن خارج شده و پخته شود.
▪ صحیح: دمای یخچال همیشه باید کمتر از ۴ درجه سانتی‌گراد باشد. تنظیم دمای یخچال سبب کاهش رشد باکتری‌ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه غذا می‌شود. همیشه دمای یخچال خود را به وسیله دماسنج اندازه بگیرید و در صورت داشتن نشانگر دماسنج آن را هر روز کنترل کنید.
▪ ۲ ساعت- ۱ ساعت: باقی‌مانده غذاها نباید بیش از دو ساعت خارج از یخچال نگهداری شود چرا که در دمایی بالاتر از ۴ درجه رشد باکتری‌های مضر سریع‌تر تکثیر می‌شود. در هوای گرم نباید بیش از یک ساعت غذا را خارج از یخچال نگهداری کرد.
▪ همه موارد: همه موارد بالا برای افزایش ایمنی غذا در خانه اهمیت اساسی دارد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید