پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شیر باش؛ نترس!


شیر باش؛ نترس!
کنار تخته ایستاده، دکمه‌های مانتو در دستانش می‌چرخد و به لکنت افتاده مثل همیشه! جواب‌ها را می‌داند، درسش را خوانده، این را هم خودش می‌داند هم معلم، اما اضطراب نمی‌گذارد، نمی‌گذارد خوب جواب بدهد و بااطمینان جواب سوال‌ها را بنویسید. اضطراب نوک مداد دانسته‌هایش را شکسته! چه باید بکند؟ آنچه می‌خوانید، راهکارهایی است درباره مقابله و درمان این اضطراب‌ها! ...
● در مدرسه
اعلام برنامه امتحان به دانش‌آموزان یک هفته قبل از امتحان، تنظیم زمان آزمون‌ها با توجه به سختی و آسانی دروس، اجتناب از برگزاری امتحانات با وقت بسیارکم، پیش‌بینی محل برگزاری و امکانات مناسب مانند تهویه، نور کافی، دمای مناسب، صندلی، حذف عوامل مزاحم صوتی و... جهت اجرای آزمون، توسل به دعا و نیایش و توکل به خدا هنگام شروع امتحان، حضور معلم در جلسه و بیان جملات آرامش‌بخش به دانش‌آموزان، عدم توقف مراقبین بالای سر دانش‌آموزان از جمله مواردی است که در مدرسه باید مورد توجه معلم، ناظم و مدیر قرار گیرد.
● در خانه
جو عاطفی دور از تنش و مشاجره، محدود نمودن مهمانی و رفت و آمدهای مکرر، توجه به خواب، استراحت و تفریح دانش‌آموزان، کاهش یا حذف وظایف محوله خانگی به دانش‌آموزان، حمایت عاطفی و اطمینان‌بخشی در دوران امتحانات به دانش‌آموزان، کاهش زمان تماشای تلویزیون تا حد امکان، خودداری از ایجاد ترس و دلهره در دانش‌آموزان، پیش‌بینی تغذیه مناسب و قوی ویژه دانش‌آموزان در ایام امتحانات و عدم مصرف مواد کافئین‌دار مانند: نوشابه، قهوه و غذاهای ادویه‌دار در برنامه غذایی، مقایسه نکردن فرزندان با یکدیگر و با دیگران، ایجاد انگیزه، تقویت روحیه با ارایه پاداش و تقویت‌های مطلوب را خانواده هانباید فراموش کنند.
● شب امتحان
توسل به دعا و نیایش و توکل به خدا هنگام امتحان، تنظیم وقت با برنامه امتحانی، بستن کتاب و تکرار مطلب آموخته شده به منظور کاهش اضطراب، استراحت و غذای کافی جهت شب امتحان، حفظ سلامت و آرامش روانی در دوران امتحان ازراه‌کارهایی است که به دانش‌آموزان توصیه می‌شود.
● نظم دایمی
زندگی خود را سازماندهی کنید. بسیاری از نگرانی‌های روزمره به بی‌نظمی مرتبط هستند.
● تقویت مهارت‌های زندگی
کسب مهارت‌های زندگی و ایجاد ارتباطات موثر اجتماعی باعث افزایش توانایی برخورد با مسایل گوناگون زندگی و در نتیجه کاهش اضطراب می‌گردد.
● ارتباط معنوی
با خدای خود راز و نیاز کنید و هر روز نماز بخوانید. راز و نیاز با خدا سبب می‌گردد تا حقایق را نادیده نگیریم و همه امور را حقیقت‌جویانه نظاره کنیم. این عمل باعث آرامش فکر و روح می‌گردد.
● ورزش منظم
ورزش کنید. این کار پس از زمانی کوتاه اضطراب شما کاهش می‌دهد.
● تفریح و لذت
به انجام کارهای مورد علاقه خود بپردازید. اگر به انجام دادن کاری که از آن لذت می‌برید، بپردازید نگرانی‌های مخرب و زیان‌بار کمتر به سراغ شما می‌آید. به‌طور مثال نقاشی، خواندن کتاب‌های غیردرسی و...
● حرف‌هایی با والدین
والدین تجارب، افکار و بازخوردهای منفی خود را به کودکان و نوجوانان انتقال ندهند. با تاکید بر مراحل مختلف رشد کودکی و نوجوانی و تغییرات هر مرحله از والدین رفتارهای خود را متناسب با این تغییرات، تغییر دهند.
▪ در سنین ابتدایی از ترساندن بچه‌ها از معلم، خودداری کنند.
▪ خاطرات، تجارب مثبت، شاد و جالب خود با معلم‌های دوره ابتدایی را با بچه‌ها در میان بگذارند.
▪ از معلم‌ها با القاب خوب (با لبخند) یاد کنند. آنها را مهربان و دلسوز بدانند.
▪ پیش از آغاز مدرسه آنها را با مسوولان، معلم‌ها و محیط مدرسه آشنا کنند.
▪ به هیچ وجه به خاطر ضعف در فهم یا انجام تکالیف، تنبیه یا توبیخ نکنند.
▪ بچه‌های دیگر را به رخشان نکشید.
▪ تفریحات آنها را محدود نکنند و دلیلش را مدرسه رفتن قلمداد نکنند.
▪ سعی کنند روش‌ها را به آنها بیاموزند و بگذارند خودشان با کمک ویاری والدین در حد اعتدال تکالیفشان را انجام دهند.
▪ برای جلوگیری از انزواطلبی و دوری گزینی سعی کنند از دبیران در منزل استفاده نکنند. آنها را تا می‌توانند در محیط‌های آموزشی و حضور در جمع قرار دهند.

بشیر آرمان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید