پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

فشار خون بالا و کلسترول


فشار خون بالا و کلسترول
آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی رو به افزایش است. دو فاکتور مهم در ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون و کلسترول بالاست.
کلسترول ماده ای مومی شکل و شبه چربی است که درون سلول ها و خون وجود دارد. این ماده بطور طبیعی در کبد تولید می شود، اما نوع بد آن از غذاهای مصرفی و خصوصاً از طریق چربی های حیوانی به بدن می رسد. اگر چه میزان زیاد کلسترول برای بدن مضر است، اما بدن برای عملکرد خود مانند ساخت دیواره های سلولی و آجرهای سازنده تولید هورمون های مختلف و ‎.‎.‎. به مقدار مشخصی از آن نیازمند است.
مقدار زیاد کلسترول می تواند مانع از جریان خون شده و باعث ضخامت و سفتی دیواره های رگ ها و تصلب شرایین شود.
با کاهش جریان خون، اکسیژن کمتری به قلب رسیده و باعث درد در ناحیه سینه، حمله قلبی و یا حتی مرگ می شود. با کاهش میزان کلسترول خون تا حد ۲۰۰ میلی گرم در هر دسی لیتر از خون می توان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را تا حد زیادی کاهش داد.
در این میان آب نقش بسیار مؤثری دارد. آب می تواند خون را رقیق تر کرده و از این طریق جریان خون را بهبود ببخشد و این در حالی است که ورزش همراه با رعایت برنامه غذایی صحیح در پائین آمدن میزان کلسترول خون نقش بسزایی دارد.
آب باعث می شود تا آنچه که بدن از دست داده مجدداً ذخیره شود. در حقیقت، مصرف آب هنگام پرآبی بدن می تواند سرعت سوخت و ساز آن را افزایش دهد.

صبا نویدی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید