پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ بهمن: در شهر چه گذشت؟!


۱۸ بهمن: در شهر چه گذشت؟!
جشن تولد یکی از مراسمی است که در آن شمع کاربرد زیادی دارد.
هرچند امروزه انواع شمع‌ها به خصوص شمع‌های عددی در بازار وجود دارند، اما همچنان عده‌ای ترجیح می‌دهند روی کیک خود را پر از شمع‌ کنند و به این منظور باید به تعداد سال‌های عمر خود روی کیک، شمع بچینند.
با وجود اینکه معمولا بسته‌های شمع تولد ۲۰ تایی است اما برخی تولید‌کنندگان اخیرا شمع‌هایی را روانه بازار کرده اند که در آنها بیشتر از ۱۰ عدد شمع وجود ندارد و در صورتی که سن خریدار بیشتر از این عدد باشد باید ۲ یا چند بسته شمع خریداری کند.
در واقع برخی از تولیدکنندگان تلاش می‌کنند با کاهش تعداد شمع‌ها در هر بسته و ثابت نگاه داشتن قیمت آن، سود بیشتری به دست آورند؛ چون همه افراد بالای ۱۰ سال به این ترتیب ناچار می‌شوند تعداد بسته‌های شمع خریداری شده را افزایش دهند.
● پنچرگیری به قیمت لاستیک
پنچر شدن لاستیک خودرو یکی از مشکلاتی است که تقریبا برای همه رانندگان اتفاق می‌افتد. هرچند بسیاری از رانندگان با نحوه تعویض لاستیک پنچر شده با لاستیک زاپاس آشنایی دارند، اما پنچرگیری کاری است که فقط از عهده افراد متخصص این کار بر‌می‌آید.
به گفته شهروندانی که با ستون در شهر چه خبر تماس گرفته اند، اخیرا برخی از آپاراتی‌های غیر مجاز و فاقد پروانه کسب از تحویل‌دادن لاستیک پنچرگیری شده در همان روزی که مشتری به آنها مراجعه می‌ کند خودداری کرده و زمان تحویل لاستیک را ۲۴ ساعت بعد اعلام می‌کنند.
در واقع این افراد متخلف، روز بعد لاستیک نوی مشتری را با لاستیک فرسوده و کهنه تعویض کرده و با وجود اینکه گاهی مشتری متوجه این نکته نمی‌شود اما پی‌بردن به آن هم موجب درگیری فرد متخلف و مشتری می‌شود و ثابت کردن اینکه لاستیک عوض شده، معمولا به نتیجه نمی رسد.
به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود که برای گرفتن پنجری لاستیک خودروی خود فقط به آپاراتی‌های مجاز و مورد اعتماد مراجعه کنند.
● پول خرد نداریم
این اواخررانندگان اتوبوس‌های ریالی نیز به جرگه راننده‌های فاقد پول خرد پیوسته‌اند و کم مانده آنها نیز مانند بقالی‌ها به جای باقی پول، آدامس و سیگار تحویل مردم دهند.
تا چندی پیش این راننده‌ها همیشه کیسه‌شان پر از پول خرد‌هایی بود که در مسیر‌های ۱۲۵ تومانی و غیره کاملا به کار می‌آمد، اما چندی‌است این مسیر‌ها به یمن نبود پول خرد به مسیر‌های ۱۳۰ تومانی و حتی ۱۵۰ تومانی تبدیل شده‌اند، البته شاید مسافرانی هم که به اصطلاح قدرت و حوصله مطالبه ۲۵ تومانی خود را ندارند در این مورد مقصر باشند.
به هر حال معدود راننده‌هایی که در نبود پول خرد، اعتراضی از سوی مسافر نمی‌بینند به این روند عادت کرده و آن‌را می‌پسندند. این در حالی است که مسافران قانونمند در برابر این روش نامناسب اعتراض کرده و باقی پول خود را مطالبه می‌کنند.
به دنبال این اعتراض به جا مسئولان متوجه می‌شوند یا باید تمهیدی برای در دسترس بودن پول خرد بیندیشند یا با اضافه کردن خدمات بیشتر، نرخ‌های رندتری را برای اتوبوس‌های ریالی در نظر بگیرند؛ زیرا به طور کلی پرداخت کرایه وظیفه مسافر و بازپرداخت باقی آن وظیفه مسافربر است.
● شیر‌های زیر میزی
در حالی که قیمت شیر بدجوری غرش کرده و تن مصرف کننده را به لرزه در آورده است، برخی فروشنده‌ها، شیر‌های یارانه‌ای را بهانه‌ای برای جذب مشتری بدل کرده‌اند.
برای نمونه این دسته ازفروشنده‌هانیمی از شیر‌های یارانه‌ای را صبح‌ها توزیع و نیمی دیگر را راهی پشت میز می‌کنند تا از طریق زیر میز فقط به مشتری‌های خاص باج دهند، البته هر شهروندی با خرید‌های متوالی و دادن اطمینان به فروشنده که فقط از وی خرید می‌کند می‌تواند وارد فهرست مشتری‌های خاص شود و زیر میزی بگیرد.
حال آنکه شیر‌های یارانه‌ای متعلق به تمامی متقاضیان بوده و توزیع عادلانه آن یکی از وظایف فروشنده‌هاست، البته نباید از حق گذشت زیرا اغلب فروشنده‌ها نسبت به توزیع شیر‌های یارانه‌ای کنترل قابل تقدیری دارند و به کسی باج نمی‌دهند.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید