شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

چوب پا


چوب پا
چوب پا ،Hmantopus himantopus ، یك پرنده آبزی از خانواده آوست ها و چوب پاها، Recurvirostridae می باشد. بالغ ها اندازه ای حدود ۳۳-۳۶ سانتی متر دارند. آنها پاهای بلند صورتی و نوك سیاه رنگ نازك و درازی دارند ، و بیشتر بدنشان سفید رنگ با سر و پشت سیاه می باشد.
در طبقه بندی این پرنده هنوز تا اندازه ای جدل وجود دارد : عده ای متعقدند كه این جنس شامل ۵ گونه متفاوت می باشد. اما بررسی های دیگر نشان داده است كه این گونه ها همه در اصل زیر گونه جنس Himantopus است. گونه متفاوتی از چوب پا در شمال اروپا زندگی می كند كه دارای سر سیاه همراه با لكه های سفیدی بالای چشمش می باشد ، كه نشان دهنده زیر گونه Himantopus mexicanus است.(۱)
در این پرنده نر و ماده همشكل هستند. در حال پرواز پاهای بسیار درازش در حدود ۱۸ سانتی متر از حد دم تجاوز می كند. پرنده نر در تابستان پشت سرش سیاه است و پرنده ماده سر و گردن سفید ( گاهی با لكه لكه سیاه ) ، پشت و بالهای قهوه ای تیره دارد. پرنده بالغ در زمستان و پرنده نا بالغ لكه های سیاه روی سر و گردن دارد. در پرواز سیاهی سطح زیرین بالها ، نوك تیز و مثلث شكل این پرنده كاملا مشخص است. با گامهای بلند و آهسته و اغلب در آبهای نسبتا عمیق راه می رود. پرنده ای پر سر و صدا است و رفتاری اضطراب آمیز دارد. (۲)
زاد و ولدآانها در مرداب ها و دریاچه های كم عمق و آبگیر ها می باشد. چوب پا در جنوب اروپا ، آسیای مركزی ، آفریقای شمالی ، استرولیا ، شمال و جنوب آمریكا ، هاوایی ، فیلیپین ، كانادا و قسمت غربی ایالات متحده یافت می شود. و ممكن است خارج از این مناطق هم دیده شود.
آشیانه آنها در قسمت های عریان زمین و نزدیك آب است. این پرندگان معمولا در گروه های كوچك و گاهی همراه با آوست ها آشیانه می سازنند. آنها مهاجر هستند و در زمستان به سوی سواحل اقیانوس ها حركت می كنند. این پرندگان غذایشان را از لابلای سنگها و آب پیدا می كنند ، كه عمدتا شامل حشره ها و سخت پوستان می باشد. (۱)
۱) http://www.en.wikipedia.org/wiki/black-winged
۲) پرندگان ایران : سازمان حفاظت محیط زیست

منبع: موزه جانورشناسی دانشکده علوم
دانشکاه آزاد اسلامی مشهد
منبع : blogfa


همچنین مشاهده کنید