پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ فوریه سال ۱۴۰۵ میلادی ـ سالگشت درگذشت امیرتیمور گورکان


۱۲ فوریه سال ۱۴۰۵ میلادی ـ سالگشت درگذشت امیرتیمور گورکان
امیر تیمور گورکان که سه بار به ایران لشکر کشید ۱۲ فوریه سال ۱۴۰۵ میلادی در کزاخستان امروز (در ایران؛ قزاقستان نوشته می شود) در ۶۹ سالگی درگذشت و پیکر او را به سمرقند منتقل و در آرامگاهی که خود در این شهر باستانی ایرانیان ساخته بود دفن کردند. تیمور درجریان لشکرکشی به چین بود که بیمارشد و درگذشت. او یک مغول تبار از ایل«بارلاس» بود که در «کش» در فرارود که امروز شهر سبز خوانده می شود، به دنیا آمده بود. حملات نظامی تیمور را به زبان تاتاری «یورش» نوشته اند. قلمرو تیمور ازهند تا قفقاز و از مرز غربی مغولستان تا دمشق وسعت داشت که پس از مرگ او دیری نپایید.
تیمور در یکی از لشکر کشی هایش به ایران، شهر اصفهان را ویران و در این شهر از کله مقتولان مناره ساخت. با وجود این، ابن خلدون از او به عنوان مردی ادیب پرور و علاقمند به اصحاب فکر و دانش و مشوق هنر، معماری و مهندسی یاد کرده است. مورخان نظامی نوشته اند که تیمور نبردها را عمدتا با جنگ روانی و تبلیغ قبلی در مهارت و شجاعت سربازان و سلاحهای برتر آنان می برد. او ناچار به این کار بود، زیرا که به حد کافی سرباز نداشت و خشونت های او هم عمدتا به همین دلیل بود. با این که ازبکها از قوم دیگری هستند و از منطقه اورال آمده اند، امیر تیمور را موسس ازبکستان می دانند!.
مورخان روس سالروز مرگ تیمور را ۱۸ فوریه نوشته اند که نتیجه تفاوت تقویم های قدیمی میلادی است. جهان غرب به اقتباس از مورخان ایرانی امیر تیمور را تیمور لنگ (تیمور لین) می نویسد. «پارسی» زبان مکاتبات رسمی تیمور، سازمانهای دولتی و موسسات فرهنگی اش بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید