چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

یادآوری چند نکته در امر تغذیه به جهت جذب بیشتر غذا


یادآوری چند نکته در امر تغذیه به جهت جذب بیشتر غذا
۱) به آرامی غذا بخورید کاملاً‌ غذا را بجوید تا به خوبی با بزاق آغشته و هضم آن آسان شود .
۲) غذا را باید با توجه به جوانب روانی - تغذیه ای و مطابق با ذائقه فردی تهیه کنید ، به نحوی که اشتها آور باشد .
۳) میوه یا سبزی مصرفی بهتر است از یک نوع باشد . به همین ترتیب نباید یک شیرینی یا یک مخلوط از غلات را بعد از سیب زمینی یا ماکارونی یا برنج مصرف کرد .
۴) اگر در یک وعده غذایی ، گوشت ، ماهی و تخم مرغ و یا انواع سبزی ها با هم وجود دارند ، باید مخلوطی که به مصرف می رسد ،‌از مقدار کل گوشت یا سبزی در نظر گرفته شده بیشتر نباشد ( مثلاً اگر توصیه شده است که ۹۰ گرم گوشت مصرف شود می توان به جای آن ۳۰ گرم گوشت به اضافه ۳۰ گرم ماهی و یک عدد تخم مرغ استفاده کرد ) .
۵) نوشیدن مایعات همراه با غذا ، موجب رقیق شدن شیره معده می شود و در نتیجه هضم غذا طولانی میشود . بنابراین همراه با غذا نباید بیش از یک تا دو لیوان مایعات نوشید . اما در فاصله دو غذا باید حتماً مایعات نوشید تا نیاز بدن به آب تأمین شود . در طول روز باید حدود ۲ لیتر نوشیدنی مصرف شود ( یک آشامیدنی در محل تمرین همراه خود داشته باشید ) .
۶) غذا باید در یک ساعت مشخص و ثابت و در محیطی آرام صرف شود تا هضم آن راحت تر انجام گیرد . مقدار مصرف رژیم غذایی ورزشکار برحسب نیاز کمی و کیفی فرد تنظیم می شود . با توجه به اهمیت تعادل وزن می توان این مطلب را توجیه کرد . میانگین نیاز روزانه یک ورزشکار بین ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری انرژی است . اما باید بدانیم که نیاز افراد بر حسب وضع جسمانی متغیر است و بعضی از افراد برای این که به حال تعادل درآیند ، باید تا ۵ هزار کیلوکالری بیشتر انرژی دریافت کنند ، در صورتی که عده ای دیگر با ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری یا کمتر بحال تعادل می رسند . ورزشکاران باید به متخصص تغذیه خود کمک کنند تا او بتواند نیاز کلی آن ها را برآورد کند .
اکثر جوانان، در دریافت وزن و بالا بردن آن، دچار مشكل هستند. تنها راه افزایش وزن در شما ورزش و فراوان خوردن است.

منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار

مطالب مرتبط

با غذا به جنگ سرماخوردگی


با غذا به جنگ سرماخوردگی
به نظر میرسد که مردم بیشتری با نزدیک شدن به فصل سرما و زمستان از سرماخوردگی رنج میبرند. شاید یکی از دلایل این باشد که سرمای هوا باعث میشود تا افراد تمایل داشته باشند بیشتر وقت خود را در محلهای سرپوشیده و اماکن دربسته بگذرانند، جایی که اگر یک فرد مبتلا به سرماخوردگی و حاوی ویروس وارد شود، خطر سرایت آغاز میگردد.
البته میگویند اکثر ویروسهای سرماخوردگی در محیطهای با رطوبت کم زنده میمانند و این شرایطی است که ماههای سرد زمستان در اتاقهایمان آنرا فراهم می آورد. امکان دارد هوای سرد زمستان، راههای تنفسی ما را خشک کند که زمینه را برای سرماخوردگی آماده میکند.
معمولا سرماخوردگی دوره ای ۴ تا ۱۰ روزه دارد و تقریبا اولین آثار آن پس از ۲ تا ۳ روز ظاهر میشود. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف میتواند عامل سرماخوردگی باشد. این ویروسها بسادگی منتشر میشوند. وقتی کسی عطسه یا سرفه میکند یا حتی حرف میزند میتواند ویروسها را در هوا منتشر کند.
این ویروسها میتوانند ساعتها در بیرون بدن زنده بمانند، پس عامل انتقالی آنها علاوه بر مستقیم، غیرمستقیم هم خواهد بود. حتی دست دادن با شخص سرماخورده نیز میتواند شما را مبتلا کند.
● نشانه ها
▪ نشانه های سرماخوردگی عبارتند از:
۱) سرفه، احساس خراش و درد در گلو از داخل
۲) صدای خشک و دورگه
۳) آبریزش بینی و عطسه
۴) احساس بیماری
۵) خستگی و سردرد
۶) آب ریزش چشم
● آیا در معرض خطر هستید؟
معمولا بچه ها بیش از بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی هستند. خانمها چون با کودکان در تماس هستند هم مستعد درگیری میباشند. افراد خسته، مضطرب، دارای آلرژی بینی و گلو نفرات بعدی محسوب میشوند.
● پیشگیری
رعایت اصول بهداشتی فردی زیر برای پیشگیری مهم است:
۱) دستها را مرتب و بارها بشوئید.
۲) وقتی عطسه یا سرفه میکنید، دهان خود را ترجیحا با دستمال بپوشانید.
۳) هرجایی را که با دست در تماس است توسط مواد میکروب کش، ضدعفونی کنید.
۴) هرگز با دستهای آلوده، چشمها و بینی خود را لمس نکنید.
۵) رژیم غذایی مناسب داشته باشید.
۶) زیاد بخوابید.
۷) از صرف مشروبات الکلی جدا بپرهیزید.
۸) تا حد ممکن از رفتن به اماکن شلوغ اجتناب کنید و کمتر با مردم سرماخورده تماس داشته باشید.
هرچند واکسن هم وجود دارد اما به دلیل ازدیاد انواع ویروسها، کاربرد جامع ندارد.
● رژیم غذایی مناسب
ـ آب زیاد بنوشید - در خلال سرماخوردگی در روز حداقل ۲ لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب گرم موثرتر است. مثلا آب داغ، چای داغ، سوپ و آبگوشت رقیق بخورید.
سوپ مرغ - تخقیقات نشان داده که سوپ مرغ در درمان سرماخوردگی موثر است. ترکیبی به نام Cystine در سوپ مرغ وجود دارد که به همراه کمی ماده تند مانند فلفل در سوپ میتواند سرماخوردگی شما را بهبود بخشد.
ـ کمی باکتری سالم! - مواد تخمیری حاصل از شیر مانند ماست دارای نوعی باکتری (اسید لاکتیک) است که میتواند به درمان سرماخوردگی کمک کند. وقتی یکبار ماست خورده شود، میکروبهای آن در دستگاه گوارش وارد شده و کار سلامت سازی خود را آغاز میکنند. خوردن روزی یکبار از فرآورده های تخمیری شیر مانند ماست میتواند جلوی سرماخوردگی را بگیرد.
ـ ویتامین C بخورید - مصرف زیاد ویتامین C در درمان سرماخوردگی نقشی اساسی دارد. هرچند این ویتامین عامل پیشگیری ندارد اما میتواند دوره درمان سرماخوردگی را کوتاه کند. سعی کنید روزانه با مصرف مرکبات، این ماده را به بدنتان برسانید.
ـ ویتامین E بخورید - ویتامین E عمل درمان روی سرماخوردگی انجام نمیدهد اما عامل پیشگیری دارد . این ویتامین در دانه گندم، گردو، روغن نباتی، سبزیجات به وفور یافت میشود.
مصرف زینک (روی) - مصرف Zinc Iozenges میتواند دوره درمان سرماخوردگی را کم کند. البته این مسئله هنوز صددرصد ثابت نشده اما مطالعات نشان میدهد که وقتی این ماده در دهان آب میشود، ماده زینک (روی) آن آزاد شده و به ویروس سرماخوردگی میچسبد و بدین ترتیب، ویروس نمیتواند وارد سلول دهان و گلو شود، پس نمیتواند تولید بیماری کند. برای درمان سرماخوردگی خوردن روزانه چند عدد قرص از این نوع تجویز میشود. وقتی اثرات سرماخوردگی رفع شد، قرص را قطع کنید. سعی کنید در رژیم روزانه خود حتما از مواد غذایی حاوی زینک مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی، ماست، آرد سبوس دار و مرغ استفاده کنید.
ـ سیر (آلیوم ساتیم) - سیر یکی از مهمترین مواد غذایی پیشگیری از سرماخوردگی محسوب میشود. روزانه در آشپزی حداقل یک حبه سیر مصرف کنید.


وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    همه خوبی های انگور
    بدون شک با شروع روزهای گرم تابستان برای اغلب شما دیدن خوشه های رنگارنگ و دلپذیر انواع انگور در مغازه های میوه فروشی صحنه ای بسیار وسوسه انگیز است.