شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مصرف‌گرایی از نگاه رهبر معظم انقلاب


مصرف‌گرایی از نگاه رهبر معظم انقلاب
‌امروز دشمن چشمش به نقطه‌ حساس اقتصادی است تا بلکه بتوانند این کشور را از لحاظ اقتصادی دچار اختلال کنند. هرچه می‌توانند اختلال ایجاد کنند و هرچه هم نمی‌توانند، در تبلیغاتشان وانمود کنند که اختلال هست! این کاری است که امروز در تبلیغات دشمنان ما، با قدرت و به شکل‌های مختلف انجام می‌گیرد.
راه مقابله هم انضباط مالی و صرفه‌جویی و نگاه پرهیزگرانه‌ به مصرف‌گرایی است. من این را می‌خواهم به مردم عزیزمان تاکید کنم: مصرف‌گرایی به صورت اسراف یکی از بیماری‌های خطرناک هر ملتی است.
(۱۱/۲/۱۳۸۷)‌‌
این جانب از این که کسانی می‌کوشند تا در میان مردم ما رسم تجمل‌گرایی و اسراف و ولخرجی را شایع کنند، شدیدا نگران و متاسفم، و از این که مردم فداکار و انقلابی ایران در امور شخصی به مصرف گرایی سوق داده شوند و قناعت انقلابی را از یاد ببرند‌، به خدا پناه می‌برم.
(۲/۹/۶۸)‌‌
ملت عزیز، جدا از اسراف و زیاده‌روی، پرهیز کنند. ما حق نداریم به عنوان یک ملت، مصالح بزرگ و ملی و دورنگر خود را، به خاطر خواسته‌های شخصی خودمان که ما را به اسراف و بی‌بند و باری در مصرف می‌کشاند، فدا کنیم و آنها را ندیده بگیریم! همه باید مساله صرفه‌جویی را جدی بگیرند.‌
‌(پیام نوروزی سال ۱۳۷۷)‌
ببینید اسراف چه کار می‌کند! اسراف در نان، اسراف در آب، اسراف در برق، اسراف در مصالح ساختمانی، اسراف در انواع و اقسام کالاهای گوناگون، اسراف در اسباب بازی بچه و در وسایل تجملاتی! عزیزان من این اسراف، همان کاری را با کشور می‌کند که دشمن می‌خواهد! او از آن طرف به وسیله نفت، به وسیله تحریم اقتصادی و انواع و اقسام ضربه‌ها، برملت ایران ضربه وارد می‌کند، از این طرف هم خود ما با اسراف و صرفه‌جویی نکردن، ضربه او را تکمیل می‌کنیم! اسراف، حرام است. همه باید سعی کنند که اسراف را از زندگی خودشان، از زندگی شخصی و از زندگی کاری خود دور کنند.
(۱/۱/۱۳۷۷)‌‌
مصرف‌گرایی برای جامعه بلای بزرگی است. اسراف، روز به روز شکاف‌‌های طبقاتی و شکاف بین فقیر و غنی را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند. یکی از چیزهایی که لازم است مردم برای خود وظیفه بدانند، اجتناب از اسراف است.
دستگاه‌های مسئول باید وظیفه خود بدانند مردم را نه فقط به اسراف و مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی سوق ندهند، بلکه در جهت عکس، مردم را به سمت قناعت، اکتفا و به اندازه لازم مصرف کردن و اجتناب از زیاده روی و اسراف دعوت کنند.
(۱۵/ ۹/ ۱۳۸۱)
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید