شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سهیل محمودی


سهیل محمودی
رد سهیل محمودی، شاعر و مجری برنامه‌های فرهنگی و روزنامه‌نگار را در یکی از شهرهای ایران پیدا می‌کنیم. مثل همیشه شاداب و قبراق است و در چاق سلا‌متی هم کم نمی‌گذارد.
این شاعر پنج کتاب آماده چاپ دارد که توسط نشرهای نگاه، ثالث و امرود منتشر می‌شود و محمودی امیدوار است که در نمایشگاه کتاب سال ۸۸ شاهد انتشار آنها باشیم. ‌ محمودی در این باره با اشاره به انتشار دو کتاب توسط نشر نگاه می‌گوید: از شلوغی پیاده‌رو و خانه هنوز سیاه است که در آنها به مفاهیم و معضلا‌ت شهری پرداخته‌ام. شاعر معترض است و با فضاهای خشن و تند دچار تنش می‌شود. در این دو کتاب به سرچشمه‌ها و ریشه‌های طبیعت‌گرایانه پرداخته‌ام که شاید بشود به آن نه ناتورالیسم غربی بلکه بازگشت به سرچشمه‌های طبیعی نام نهاد. در کتب مقدس هم بر زیبایی‌های طبیعت بسیار تاکید شده است. وی همچنین قرار است که دو کتاب دیگرش را توسط نشر ثالث منتشر کند. یکی مجموعه غزل‌هایش که از سال ۶۲ تا ۸۶ را دربرمی‌گیرد و به نام <حیرانی من بادبادک نیست> است. دومی، دویست تا شعر کوتاه که هایکوواره هستند و رویای درخت ریشه‌دار است، نام گرفته است. محمودی که پیش از سال ۸۴ و در دوره سردبیری سید فرید قاسمی در کتاب هفته، ستونی به نام سرگذر داشت، امروز قرار است مجموعه یادداشت‌ها و مقالا‌ت خود را در چهار مجله منتشر کند.
او در این ستون، به خاطرات خود از اهالی فرهنگ و نویسندگان و شاعران می‌پرداخت که در جلد اول یادنوشت‌ها و خاطراتی از اهالی فرهنگ را گردآوری کرده است. در این باره می‌گوید: با تشویق آسید فرید قاسمی و احمد آقای مسجدجامعی این مجموعه را جمع‌آوری کرده‌ام و جلد اولش را برای انتشار به نشر امرود سپرده‌ام. او در ادامه می‌گوید که فعلا‌ دست به سیاه و سفید نمی‌زند و در خلوت وقت خود را صرف مطالعه برخی از کتب مورد علا‌قه‌اش کرده است. یکی از این کتاب‌ها در جست‌وجوی امر قدسی (گفت‌وگوی رامین جهانبگلو با دکتر سیدحسین نصر) است و البته او در این فرصت یک بازنگری کلی به مجموعه آثار دکتر نصر داشته و در این بین بیشترین لذت را از این کتاب نامبرده داشته است چون ما در دنیایی به سر می‌بریم که هنوز نمی‌دانیم سنتی هستیم یا متمدن و مدرن. دکتر نصر نگاهی نیز به سنت داشته است و شناختی نیز از دنیای مدرن دارد. او همچنین کتاب مدرنیته مارشال برمن آمریکایی با ترجمه مراد فرهادپور را خوانده که در آنجا نیز مدرنیته از نگاه یک آمریکایی با گرایشات چپ بررسی شده است.
ناگفته نماند که آخرین کتاب سهیل محمودی به نام <پیش از تو یاس نام گلی بود> توسط نشر انجمن شاعران منتشر شده است.

رضا آشفته
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید