پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حذف وعده صبحانه چاقی می‌آورد


حذف وعده صبحانه چاقی می‌آورد
بعضی‌ها با افتخار می‌گویند: «من اصلا عادت ندارم صبحانه بخورم. از بچگی هم که مدرسه می‌رفتم یادم نمی‌آید صبحانه خورده باشم!» ...
تقریبا ۱۵ درصد میانسالان و چیزی حدود ۳۰ درصد بزرگسالان از اولین وعده غذایی یعنی صبحانه چشم‌پوشی می‌کنند و به هر دلیلی، این وعده مهم را از برنامه غذایی‌شان حذف می‌کنند.
اگر شما هم از این گروهید و از اهمیت این وعده مهم غذایی بی‌خبرید، باید به شما بگویم که تحقیقات متعدد ثابت کرده افرادی که به هر دلیلی این وعده غذایی را حذف می‌کنند، اغلب در میانسالی و بزرگسالی با مشکل چاقی مواجه می‌شوند. این افراد چون از وعده شام تا صبح، دچار افت قند خون می‌شوند و نوسانات قند خونشان به دلیل عدم مصرف صبحانه جبران نمی‌شود، گاهی برای رفع گرسنگی فقط به فکر پر کردن شکمشان هستند و با پرخوری در سایر وعده‌های غذایی به سلامت خود آسیب می‌رسانند. اگر به تناسب اندام و شادابی خودتان علاقه‌مندید و به آن اهمیت می‌دهید، توصیه می‌کنم حتما صبحانه‌تان را بخورید و این وعده غذایی را به هیچ‌وجه ترک نکنید.
تحقیقات ثابت کرده بچه‌هایی که بعد از صرف صبحانه به مدرسه می‌روند، قدرت تمرکز و یادگیری بیشتری برای فراگیری دروس دارند و بیشترشان نمرات بالاتری می‌گیرند. واقعا خیلی مهم نیست که در وعده صبحانه از چه گروهی از مواد غذایی استفاده می‌کنید اما این واقعا مهم است که حتی اگر صبحانه‌ای که می‌خورید بسیار مختصر باشد، آن را از برنامه غذایی روز‌انه خود حذف نکنید. به این ترتیب، می‌توانید در وعده‌های بعدی غذایی، نواقص تغذیه‌ای خود را تصحیح کنید.

دکتر سعید حسینی
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید