سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

در ستایش گوشت مرغ


در ستایش گوشت مرغ
در میان ما ایرانی‌ها این باور وجود دارد که هر چه غذا پرگوشت‌تر باشد، مقوی‌تر است؛ حتی اگر غذایمان سبزی‌ها و غلات کمتری داشته باشد. ولی این باور کاملا اشتباه است زیرا دریافت هر یک از مواد مغذی به جای خودشان ارزشمند است. ولی اگر بپرسید گوشت مرغ مغذی‌تر است یا گوشت قرمز؛ در جوابتان باید بگویم که بستگی دارد هدف شما از خوردن گوشت مرغ چه باشد...
گوشت مرغ در مقایسه با گوشت قرمز ضررهای کمتری دارد و آن هم به دلیل کلسترول کمتری است که در آن وجود دارد. اما این فقط در صورتی صادق است که مرغ‌ها در شرایط طبیعی پرورش یافته باشند. زیرا دیده ‌شده است که در برخی مرغ‌داری‌ها با دادن مقادیر غیرمجاز آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها برای وزن‌گیری مرغ، تجمع کلسترول در زیر پوست این حیوان بیش از حد طبیعی خواهد بود و در عین حال، در بافت‌هایشان آثار این ترکیبات باقی ‌مانده است. به این دلیل ما مصرف حداقل جگر مرغ را برای افراد ممنوع می‌کنیم زیرا جگر مرغ محل تجمع این ترکیبات است و می‌تواند زیان‌های فراوانی را برای سلامت مصرف‌کننده‌اش به بار آورد. جالب است بدانید دریافت مرتب این ترکیبات، مقاومت به برخی آنتی‌‌بیوتیک‌ها را به دنبال می‌آورد و از این رو، به خانواده‌هایی که به جای مرغ بیشتر از جگر مرغ استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود این عادت تغذیه‌ای خود را اصلاح کنند. علاوه بر کلسترول، این گوشت، پروتئین کمتری نیز دارد و برای کسانی که اسید اوریک‌شان بالاست گزینه مناسبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن محسوب می‌شود. در ضمن، به دلیل سهل‌الهضم بودن برای کسانی که سیستم گوارشی‌شان آزرده است نیز توصیه می‌شود. فراموش نکنید که این گوشت علاوه بر کلسترول کمتر، اسیدهای چرب اشباع کمتری نیز دارد و اسیدهای چرب غیراشباع آن نیز بالاتر است.
شاید تا اینجا دریافته باشید که چرا معمولا توصیه می‌شود که سوپ را با گوشت مرغ تهیه کنید. اما خیالتان راحت! گوشت قرمز از نظر میزان آهن بر گوشت مرغ ارجح است. شما می‌توانید در صورت کمبود آهن، از گوشت مرغ در کنار سایر منابع غذایی آهن (کنجد، حبوبات و حتی آرد گندم) استفاده کنید تا به این ترتیب آهن مورد نیاز روزانه‌تان با کمترین کلسترول تامین شود.

دکتر سیدضیاالدین مظهری
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید