پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

انواع کلم


انواع کلم
امام رضا(ع) می فرمایند: کلم از گیاهان بهشت و آب آن برای درد چشم نافع است.
خواص شگفت آور کلم آن را در ردیف نخستین موهبت های طبیعی قرار داده است، برگ های سبز کلم هموگلوبین خون را افزایش می دهد و برای کم خونی مفید است، در رفع تکرار ادرار بسیار موثر بوده و برگ های آن ضد درد است.در کلم، کلسیم، گوگرد، ید، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های C، B، A، و غیره وجود دارد؛ اگر کلم پخته یا خام را بدهضم می کنید، آب آن را به تنهایی یا مخلوط با آب هویج یا شلغم بنوشید.
همچنین دارای مقداری کلروفیل یا خون نباتی و سرشار از ویتامین های مختلف به خصوص ویتامین C است.
به علت داشتن آهک، ارسینیک، ید، کلروفیل و ویتامین C و به دلیل وجود گوگرد که ضدعفونی کننده و مسکن است، برای امراض سینه و ریه مفید می باشد.
برای درمان سل و سرطان و بی خوابی مفید است.رشد کودک را سریع می کند و درد را تسکین می بخشد.زخم های بواسیر، سنگینی گوش و انواع قولنج را درمان می کند و سبزی خوبی برای معده است، برای درمان سرفه و گرفتگی صدا مفید می باشد و آن را برای درمان نقرس هم به کار می برند.
● ضررها:
افراط در خوردن کلم باعث دیدن خواب های پریشان، نفخ شکم و بالا رفتن فشار خون می شود.
● کلم پیچ:
کلم پیچ غنی از ویتامین C بوده و مثل تمامی انواع کلم و دیگر سبزیجات حاوی ترکیبات شیمیایی گیاهی است که تا حدودی از سرطان پیش گیری می کند.
مصرف برگ های کلم به خصوص نوع قرمز آن به شکل خام به دلیل داشتن مقادیری گوگرد و کلسیم بهترین درمان برای کم خونی است.
مصرف آب کلم یا سوپ آن باعث درمان برونشیت و سرفه های مزمن می شود، برگ کلم به شکل آب پز بهترین داروی طبیعی برای اسهال می باشد، بالاخره این که مصرف آن به شکل ضماد، دردهای عصبی، روماتیسمی و سیاتیک را تسکین می بخشد.
▪ چگونگی مصرف:
مصرف یک دوازدهم (۸۴ گرم) از یک کلم پیچ در روز ۷۰ درصد نیاز روزانه بدن را به ویتامین C تامین می کند.
● کلم قمری:
کلم قمری غنی از ویتامین C و منبع خوبی از فیبر غذایی است، کلم قمری چه به شکل خام و چه به صورت پخته، حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی هم چون فلاوینوئیدهاست.برگ کلم قمری خاصیت تسکین دردهای عصبی را دارد و با استعمال خارجی به شکل ضماد برای تسکین درد سیاتیک به کار می رود.
● گل کلم:
گل کلم غنی از ویتامین C بوده و مثل تمام سبزیجات و انواع دیگر کلم از سرطان پیش گیری می کند.
● گل کلم سبز:
گل کلم سبز غنی از ویتامین های A و C بوده و مثل تمام سبزیجات متعلق به تیره چلپائیان واجد ترکیبات فتوشیمیایی است که می تواند به پیش گیری از سرطان کمک کند.
▪ طریقه مصرف:
مصرف یک ساقه متوسط از این نوع کلم (۱۴۸ گرم) می تواند ۲۲ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن، ۲۰ درصد فیبر غذایی، ۱۵ درصد ویتامین A و ۱۶ درصد آهن و کلسیم مورد نیاز روزانه بدن ما را تامین کند.پختن کلم از مقدار ویتامین C موجود در آن می کاهد.
▪ خواص:
کلم برای درمان بی خوابی، کم اشتهایی، دردهای عصبی، تب، سنگ کیسه صفرا، انواع رماتیسم، شدت قاعدگی و تنظیم آن و رفع کرم های انگل معده مفید است.
● کلم قرمز:
کلم قرمز خواص طبی دارد و درمورد میگرن، درهای روماتیسمی، نقرس، سیاتیک، دل درد، برونشیت شدید، رگ به رگ شدگی اعضاء و انسداد غده ای استعمال می شود.
▪ طریقه مصرف:
اگر شما قصد لاغر شدن دارید، می توانید آب کلم قرمز را بگیرید، دو برابر وزن آن شکر اضافه کنید و آن را بپزید، شربت مفیدی به دست می آید و اگر این شربت را با دو برابر آب توت سرخ مخلوط کنید برای رژیم لاغری موثر است.

مودی
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید