سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

زنگ اول


زنگ اول
در زمان فتحعلی شاه، دو دوره جنگ بین ایران و روسیه درگرفت، که هر دو جنگ با شکست ایران به پایان رسید. پس از شکست دوم، درچنین روزی ( اول اسفند ۱۲۰۶ ش) عهدنامه ای بین ایران و روس در قریه ترکمنچای به امضا رسید که به مراتب از قرارداد گلستان، شوم تر بود. به موجب این معاهده، ولایات ایروان و نخجوان به روسیه واگذار شد و مرزها معین گردید.
علاوه بر غرامتی که ایران پرداخت کرد، حق کشتیرانی در دریای خزر، مجددا برای روسها تائید شد. به علاوه، اتباع روسیه در ایران از حقوق کاپیتولاسیون و مصونیت قضائی برخوردار شدند. این امر، حق اجرای مجازات، نسبت به اتباع روس را هم که در ایران مرتکب جرم می شدند از دولت ایران گرفت و بعدها کم کم به جایی رسید که تقریبا اختیار محاکمه از دست دولت ایران سلب شد و استقلال قضائی کشور محدود گردید. دولت روسیه در برابر آن همه منافع، تنها ولیعهدی عباس میرزا و رساندن او را به تخت سلطنت تائید کرد.
تاریخ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، لبریز از این حقارت هاست که بحمدالله پس از پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) ملت معظم ایران به استقلال، اقتدار و عزت شایسته خویش دست یافت و دست بیگانگان از میهن عزیزمان کوتاه شد.
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید