پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

توصیه هایی برای سلامت چشم ها و حفاظت از بینایی


توصیه هایی برای سلامت چشم ها و حفاظت از بینایی
سازمان پیشگیری از نابینایی ایالات متحده امریکا تخمین زده است سالانه پنجاه هزار نفر بی دلیل بینایی شان را از دست می دهند، همچنین هشتاد میلیون امریکایی در معرض بیماری های چشمی قرار دارند که می تواند منجر به ضعف بینایی یا حتی نابینایی شود. این در حالی است که بیماری های شایع چشم مانند آب مروارید، آب سیاه، بیماری خشکی چشم و... قابل پیشگیری هستند. یکی از ابتدایی ترین توصیه ها این است که اگر سیگار می کشید، ترک کنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به آب مروارید، آب سیاه، بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن را بیشتر می کند. توصیه های زیر می توانند به محافظت بینایی شما کمک کنند.
۱) یک فنجان قره قاط را با یک فنجان ماست مخلوط کنید و صبحانه میل کنید؛ قره قاط یکی از غنی ترین میوه هایی است که آنتی اکسیدان های زیادی دارد. براساس تحقیقی که اخیراً در مجله چشم پزشکی امریکا منتشر شد، هر چه افراد از این میوه بیشتر مصرف کنند، کمتر به بیماری های چشمی مبتلا می شوند، به ویژه بیماری های مرتبط با افزایش سن که به نابینایی در پیرمردها و پیرزنان منجر می شوند. از مربای قره قاط هم می توانید برای صبحانه استفاده کنید.
۲) دوبار در هفته اسفناج بخورید؛ اسفناج را یا به صورت خام یا بخارپز با مقداری روغن زیتون همراه با کمی سیر و کشمش تفت دهید. تحقیقات حاکی از آن است که لوتئین که به مقدار زیادی در اسفناج یافت می شود نقش پیشگیری کننده یی در بیماری های چشمی نظیر آب مروارید ایفا می کند. بهترین شکل جذب لوتئین ترکیبی از اسفناج با مقداری روغن زیتون است.
۳) با پیاز قرمز آشپزی کنید، نه پیاز زرد؛ پیاز قرمز نسبت به نوع زرد آن حاوی مقادیر زیادی از نوعی آنتی اکسیدان است که تصور می شود نقش محافظتی در برابر ابتلا به آب مروارید دارد.
۴) هر روز مولتی ویتامین بخورید؛ محققان معتقدند افراد مسنی که در معرض ابتلا به بیماری های چشمی ناشی از افزایش سن هستند، می توانند با مصرف روزانه مولتی ویتامین و مکمل های «روی» تا حدود زیادی از ابتلا به آن بیماری ها جلوگیری کنند. همچنین طبق تحقیق دیگری زنانی که به مدت ۱۰ سال مکمل های ویتامین C مصرف کرده بودند تا میزان ۷۷ درصد کمتر از زنانی که این مکمل ها را مصرف نکرده بودند نشانه های ابتلا به آب مروارید را نشان دادند.
۵) حداقل چهار بار در هفته پیاده روی کنید؛ برخی شواهد نشان می دهد تمرین بدنی به طور مرتب می تواند در افرادی که آب سیاه دارند فشار درون چشم یا IOP را کاهش دهد. افرادی که آب سیاه دارند اگر چهار بار در هفته به مدت ۴۰ دقیقه با چالاکی (تند) راه بروند، چنان فشار چشم شان پایین می آید که دیگر برای پایین آوردن فشار چشم به دارو نیاز نخواهند داشت. همچنین اگر چه هنوز تایید نشده است اما گفته می شود که پیاده روی می تواند به طور کلی خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد.
۶) دوبار در هفته ماهی بخورید؛ طبق تحقیق محققان دانشگاه هاروارد، افرادی که خیلی کم ماهی می خورند (و بنابراین مقدار اسیدهای چرب امگا ۳ کمی دریافت می کنند) بیشترین ریسک را برای ابتلا به بیماری خشکی چشم دارند، حتی کنسرو ماهی تن هم می تواند نقش پیشگیری کننده در برابر این بیماری را داشته باشد. چنانچه ماهی دوست ندارید از مکمل های روغن ماهی استفاده کنید.
۷) سیب زمینی بخورید؛ از آنجایی که سیب زمینی سرشار از ویتامین A است برای بینایی بسیار مفید است.
۸) درجه حرارت منزل خود را زیاد گرم نکنید؛ گرما هوا را خشک می کند که خشکی هوا نیز سبب خشکی چشم ها می شود. بنابراین بهتر است زمستان ها از یک وسیله مرطوب کننده در خانه استفاده کنید.
۹) چغندر یا لبو بخورید؛ ماده یی که سبب قرمزی رنگ چغندر می شود آنتی اکسیدان های قوی دارد که از رگ های کوچک خون به ویژه در ناحیه چشم ها محافظت می کند.
۱۰) برای مزه دار کردن غذاها به جای نمک از ادویه های گیاهی استفاده کنید؛ رژیم غذایی پرنمک خطر ابتلا به آب مروارید را زیاد می کند. حتی اگر از غذاهای کنسروشده استفاده می کنید برچسب روی آن را بخوانید و بی نمک یا کم نمک آن را انتخاب کنید.
۱۱) هر شب قبل از خواب در صورت داشتن آرایش چشم، آن را کاملاً پاک کنید؛ لوازم آرایش چشم یکی از منابع اصلی باکتری ها هستند که به راحتی چشم را دچار عفونت های باکتریایی می کنند، پس باید بهداشت این لوازم را رعایت کرد و بهتر است هر سه ماه یک بار آنها را عوض کرد.
۱۲) هر ماه فشار خونتان را کنترل کنید.
۱۳) بیش از ۳۰ دقیقه به طور ممتد پشت کامپیوتر ننشینید یا مطالعه نکنید. بعد از هر۳۰ دقیقه به چشم هایتان استراحت دهید.
۱۴) هنگام ترک خانه عینک آفتابی بزنید؛ طبق تحقیقات به عمل آمده روی ماهیگیران یک منطقه ماهیگیرانی که در برابر نور شدید آفتاب از عینک آفتابی استفاده کرده بودند نسبت به سایرین کمتر به بیماری های چشمی مبتلا شده بودند. دکتر «شپرد» رئیس بخش چشم پزشکی دانشکده پزشکی ویرجینیا می گوید حتی روزهایی که آفتابی نیست هم عینک آفتابی بزنید با این کار از اثرات خشک شدن چشم در معرض باد جلوگیری می کنید. همراه با عینک آفتابی می توانید از کلاه هایی با لبه های پهن جهت جلوگیری از اشعه خورشید استفاده کنید.

www.health.com
ترجمه؛ فرانک باجلان
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید