سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

راز سیاه شکلات


راز سیاه شکلات
بدون شک کاکائو یکی از خوش طعم ترین خوراکی ها است و طرفداران آن فقط کودکان نیستند بلکه بسیاری از بزرگسالان نیز نمی توانند در برابر وسوسه خوردن آن مقاومت کنند.
امروزه کاکائو را می توان به شکل های مختلف و در محصولات گوناگون از شکلات های تخته ای گرفته تا نوشیدنی ها و دسرهای شکلاتی یافت.
اما اگر شما قصد دارید علاوه بر لذت بردن از طعم شکلات، از فواید آن برای بهبود سلامت جسمی نیز بهره ببرید، باید در انتخاب شکلات کمی بیشتر دقت کنید.
دانه های کاکائو حاوی ماده ای به نام فلاونوئید هستند که برای سلامتی انسان مفید است. بنابراین هرچه درصد کاکائو در شکلات بیشتر باشد تأثیر بیشتری بر سلامت افراد خواهد داشت. بسیاری از شکلات های ارزان قیمت فقط حاوی ۷ درصد کاکائو هستند.
شکلات هایی که در آنها شیر وجود دارد نیز حداکثر ۵۰ درصد کاکائو دارند. اما شکلات هایی که به نام شکلات سیاه معروف هستند بیشتر از ۷۰ درصد حاوی کاکائوی خالص هستند و در نتیجه مقدار زیادی فلاونوئید در آنها موجود است.
تحقیقات نشان داده اند که با گنجاندن شکلات سیاه در برنامه غذایی روزانه می توانید از تأثیر آن بر بهبود سلامت قلب، کم کردن فشار خون و کلسترول، افزایش جریان خون به مغز، تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت بهره ببرید.
البته اگر در خوردن شکلات سیاه افراط کنید چیزی جز اضافه وزن نصیب تان نمی شود زیرا شکلات سیاه نیز حاوی شکر و چربی می باشد. خوردن حدود ۲۵ گرم شکلات سیاه می تواند بدون ایجاد خطر ابتلا به چاقی، سلامت شما را تأمین کند.
بسیاری از افراد معتقدند که شکلات خاصیت آرامش بخش و شادی آور دارد. این ادعا چندان هم بی پایه و اساس نیست زیرا کاکائو حاوی موادی است که پزشکان معتقدند تا حدودی در به وجود آمدن احساس آرامش و خوشی نقش دارد.
اما بیشتر آن چه که ما به عنوان احساس رضایت و شادی پس از خوردن شکلات به دست می آوریم ناشی از طعم دلپذیر آن است تا خاصیت مواد تشکیل دهنده آن.

راضیه حبیبی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید