سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

«عملیات بزرگ» مشکلات همراه اول را تمام می کند؟


«عملیات بزرگ» مشکلات همراه اول را تمام می کند؟
موضوع افزایش اختلال در شبکه همراه اول بار دیگر تا حدی بالا گرفت که صدای بسیاری از رسانه ها را درآورد.
اگرچه اختلال ها عموماً‌ با تکذیب ها مواجه می شد، اما این بار شرکت ارتباطات سیار نه با اعلام قبلی بلکه بعد از افزایش حجم انتقادات رسانه ها، یک اطلاعیه مبنی بر تایید اختلال منتشر کرد.
البته روابط عمومی شرکت مذکور این را هم گفته که بروز برخی اختلالات در شبکه همراه اول به خصوص در استان تهران به دلیل نوسازی شبکه و افزایش ظرفیت است که تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به اتمام خواهد رسید.
به عبارتی تا سه ماه آینده این وضع برای مشترکان تهرانی جایی برای گلایه باقی نمی گذارد. چراکه بر اساس این اطلاعیه، زیر ساخت های اولیه شبکه همراه اول عمدتا بین ۱۰ تا ۱۵ سال قدمت دارند که طی این مدت فناوری تلفن همراه دچار تغییراتی شده که ناگزیر برای بهینه سازی و افزایش ظرفیت شبکه می بایست زمینه اعمال این تغییرات را در شبکه ایجاد کرد.
کسی نمی داند این جریان بازسازی شبکه اپراتور دولتی برای ارایه خدماتی با حداقل استانداردهای جهانی چه زمانی به راستی به پایان خواهد رسید، چرا که از زمان شکل گیری اختلال ها در شبکه ارتباطات سیار یعنی سال ها قبل، این شبکه همواره در دست تعمیر بوده، تعمیری که هنوز هم به پایان نرسیده است.
در این مورد آیا می توان از مسوولان اپراتور دولتی این سوال را کرد که آیا بعد از به قول ایشان این عملیات بازسازی بزرگ که تا خرداد سال ۸۸ ادامه خواهد داشت، می توان به شبکه ای استاندارد امیدوار بود یا آنکه مسوولان این شرکت بازهم این پاسخ را خواهند داد که موضوع تعمیر و نگه داری از این شبکه پایان ناپذیر است؟
به عبارتی بعد از تایید اختلال های اخیر که به منظور رفع اختلال به وجود آمده توقع آن است که این شبکه به حالت نرمالی باز گردد.
پرسش دیگری که مطرح می شود این است که آیا حجم واگذاری های اخیر اپراتور دولتی که نشان از اشتهای سیری ناپذیر ایشان در کسب سهم بیشتر و بیشتر از بازار ارتباطات سیار کشور دارد، تاثیری در افزایش اختلال های قدیمی این اپراتور داشته یا نداشته است.
نکته دیگری که در پذیرش اختلال های اخیر در شبکه ارتباطات سیار نهفته این است که با توجه به موضع گیری های سابق و فعلی مسوولان همراه اول،‌ ظاهراً اختلال های گذشته طبیعی است و پذیرش و اعتراف و عذرخواهی در مورد اختلال در شبکه زمانی رخ می دهد که دیگر از هر ۱۰ تماس و پیامک شاهدتعداد زیادی تلاش ناموفق باشیم.
آیا به راستی این چنین است و اختلال های همیشگی بخشی طبیعی از ارایه خدمات محسوب شده و گفته می شود که حتماً‌ گوشی مشترکان سرشار از پیامک است که پیامک ها در نیمه راه می ماند؟!.
موضوع اختلال های شبکه ارتباطات سیار چیزی شبیه به تاخیرهای رایج در پرواز شرکت های هواپیمایی ایرانی شده که ده ها و بلکه صدها گزارش، و اخطار و هشدار و تهدید به استیضاح و ... هم نتوانسته بهبودی در این بخش ایجاد کند.

منبع : موبنا
مهرداد جلالی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی itanalyze


همچنین مشاهده کنید