پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

توجه ویژه پس از زایمان


توجه ویژه پس از زایمان
بروز دردهایی مانند کمردرد، درد شانه و ‎.‎.‎. اغلب پس از زایمان در زنان دیده می شود. برای جلوگیری از ابتلا به این دردها بهتر است مادران نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:
استفاده از آغوش برای بغل کردن نوزاد مفید است و فشار وارده بر کمر را کم می کند.
بهتر است مادران هنگام تعویض پوشک و یا تعویض لباس نوزاد، به جای خم شدن در حالت ایستاده کنار نوزاد روی تخت بنشینند.
هنگام شیر دادن نوزاد حتماً یک بالش زیر دست خود قرار دهند و هرگز قوز نکرده و خم نشوند.
هنگام بغل کردن کودک در وضعیت ایستاده برای کاهش انحراف کمر، یک پای خود را بالاتر از دیگری و روی چهارپایه یا پله قرار دهند.
هنگام شستن نوزاد، کنار وان روی زانو نشسته و کودک را حمام کنند.
هنگام صحبت کردن با نوزاد، به جای خم شدن از ناحیه کمر، زانوهای خود را خم کنند.
از آنجایی که هورمون های ترشح شده در دوران بارداری باعث نرم شدن رباط ها و مفاصل می شوند، پس از زایمان زنان بیش از گذشته در معرض آسیب دیدگی ستون فقرات و کمر قرار دارند. توجه به نکات زیر می تواند در کاهش این آسیب ها مؤثر واقع شود.
برای برداشتن اشیای کوتاه از روی زمین ابتدا باید پاها را کمی باز کرده و یکی از آنها را جلوتر از دیگری قرار داد. سپس زانوها را خم کرده شیء را کمی جلوتر کشیده و همانطور که زانوها صاف می شوند، شیء را از روی زمین برداشت. در این حالت ماهیچه های ران برای بلند کردن اشیا، مورد استفاده قرار می گیرند و به ماهیچه های کمر فشار کمتری وارد می شود.
برای حرکت دادن اشیا، هل دادن بهتر از کشیدن آن است و بهتر است به جای استفاده از دست و کمر، پاها مورد استفاده قرار بگیرند.
برای بلند شدن از تخت باید ابتدا به پهلو خوابیده و سپس با استفاده از دست خود به تخت فشار آورده و از جا بلند شد.
برای سوار شدن یا پیاده شدن از ماشین، ابتدا ران و کمر خود را در یک جهت قرار داده و سپس در حالی که کمر صاف است به ماشین وارد و یا از آن خارج شد.

بهاره شفیعی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید