سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تأثیر معنویات بر زندگی خانوادگی


تأثیر معنویات بر زندگی خانوادگی
اعتقاد به مسائل معنوی بر سلامت جسمانی نیز تأثیر گذار است. طبق آمار مشخص شده است افراد مذهبی، کمتر دچار رفتارهای ناپسند مانند خودکشی و اعتیاد به مواد مخدر و ... می شوند.این افراد به ندرت دچار استرس و فشارهای عصبی می شوند و درصد رضایتشان از زندگی نیز به مراتب بیشتر از دیگران است. تحقیقات اخیر بیانگر این حقیقت است که بین سلامت جسم و روح و داشتن اعتقادات مذهبی ارتباطی مستقیم برقرار است. به عبارتی دیگر، افراد در تمام سنین هر چه قدر به مسائل مذهبی پای بندتر باشند، سالم تر و سر زنده تر به نظر می آیند. کاهش افسردگی، بالا رفتن میزان سیستم دفاعی بدن و داشتن فشار خون منظم، همگی به دلیل آگاهی از مسائل معنوی و داشتن ایمان قوی است. این موارد هیچ گونه منافاتی با مراقبت های پزشکی و مصرف دارو ندارد. اما وقتی فرد بیمار از هر دو این موارد به طور هم زمان بهره می برد، تأثیر آن به مراتب بهتر خواهد بود. اکنون بهتر است بدانیم منظور از معنویت چیست و چگونه می توان به وسیله آن سلامت خانواده را تأمین کرد؟
● معنویت و سلامت جسمانی
سال ها پیش پزشکان و دانشمندان، بیشتر روی تاثیر داروهای شیمیایی تاکید می کردند؛ اما در ۱۰ سال گذشته نگاه ها نسبت به این قضیه متفاوت شد و آن ها به این نتیجه رسیدند که ایمان و مذهب تأثیر مستقیمی روی سلامت جسم دارد و با بیماری ها به طور چشمگیری مبارزه می کند. به عنوان مثال وقتی شما در مراسم مذهبی یا کلاس خودشناسی شرکت می کنید، از طریق دعا می توانید بر مشکلات و بیماری ها نیز بهتر غلبه کنید. این مورد حتی برای بچه ها و نوجوانان نیز صادق است و آن ها نیز از تأثیرات مثبت آن بهره لازم را خواهند برد.طی تحقیقات انجام شده شرکت در این گونه مراسم و ایمان واقعی داشتن، درصد افسردگی را در فرد کاهش می دهد و فرد را شادتر و طول عمر را بیشتر می کند. به طور کل این افراد از لحاظ روحی و جسمی سالم تر به نظر می آیند.
روحیه افراد مسنی که به طور مرتب در مراسم مذهبی شرکت می کنند بسیار بهتر از دیگران است. به دلیل کارکرد بهتر سیستم دفاعی بدن این افراد از لحاظ جسمی سالم تر هستند و فشار خون پایین تری دارند. در ضمن تحقیقات نشان داده است شانس زنده بودن افرادی که تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته اند و دارای ایمان قوی نیز هستند، به مراتب بیشتر از دیگر افراد است.
● معنویت و سلامت روحی
کسی که به معنای واقعی ایمان دارد و دارای اعتقادات مذهبی است از لحاظ روحی، روانی نیز سالم تر است و با مشکلات زندگی بهتر و عاقلانه تر کنار می آید.وقتی شما به خدا ایمان دارید، در تمام مراحل زندگی به او توکل می کنید و لحظه ای از راهنمایی های او بی نصیب نخواهید بود. به طور حتم، شما با خانواده هایی مواجه شده اید که با مشکلات بسیاری روبه رو هستند اما وجود همین اعتقادات مذهبی، مسیر زندگی آن ها را به کلی تغییر داده و اراده آن ها را برای مبارزه با مشکلات دو چندان کرده است. بنابراین یکی از قدرتمندترین و مهم ترین منابع قدرت در فرد وجود ایمان و اعتقادات مذهبی اوست.مطالعات پزشکی نیز این موضوع را تأیید می کند که معنویت تأثیر بسیار زیادی بر سلامت ذهن و روح افراد دارد. طی تحقیقاتی که روی گروهی از افراد بیمار به عمل آمد، مشخص شد که تأثیر ایمان و اعتقاد در بهبودی وضعیت جسمانی آن ها حدود ۵۰ درصد مؤثر بوده است، به عبارتی دیگر هر چقدر ایمان فرد بیشتر باشد، سریع تر می تواند بر بیماری های خود غلبه و بستر بیماری را ترک کند؛ علت اصلی آن نیز داشتن امید و مثبت نگری در این افراد است. همین ویژگی در آن ها باعث می شود کمتر دچار افسردگی شوند و از زندگی خود نیز بهره لازم را ببرند. شرکت در مراسم مذهبی باعث می شود اعتقاد خانواده نسبت به مسائل معنوی افزایش یابد، ولی این تنها راه حل نیست. بهتر است بدانید برای بالا بردن سطح معنویت در زندگی راه های گوناگونی وجود دارد. به منظور متبلور شدن ایمان در خانواده، ابتدا باید ارزش های خود را مورد ارزیابی قرار دهید.
وجود اعتقادات معنوی در زندگی بسیار حائز اهمیت است و سلامت جسم و روح تک تک اعضای خانواده را تضمین می کند.

زهره حریری باخدا
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید