پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سرطان روده بزرگ


سرطان روده بزرگ
سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) سومین سرطان شایع در مردان و زنان است. زمانی که این سرطان در مراحل اولیه کشف شود، با جراحی و سایر روش‌ها، قابل درمان است. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ تا زمانی که بیماری آنها به مرحله پیشرفته نرسد، هیچ علامتی ندارند یعنی تا زمانی که این بیماری به سایر اعضای بدن منتشر ‌شود. سرطان روده بزرگ دومین دلیل مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده آمریکاست. انجام آزمون بدون اینکه فرد علامت یا شکایتی از این بیماری داشته باشد به نام غربالگری خوانده می‌شود. غربالگری سرطان روده بزرگ برای همه افراد ۵۰ ساله و بالاتر مخصوصا افرادی که عوامل خطر آن را دارند توصیه می‌شود...
● عوامل خطر سرطان روده بزرگ
وجود این عوامل ممکن است شما را در معرض خطر سرطان روده بزرگ قرار دهد:
▪ سن (افراد بالاتر از ۵۰ سال)
▪ تاریخچه خانوادگی (اگر یکی از والدین شما، برادر یا خواهرتان مبتلا به این بیماری باشد احتمال اینکه شما هم مبتلا شوید زیاد است)
▪ تاریخچه پزشکی فردی (اگر مبتلا به سایر انواع سرطان‌ها باشید، تاریخچه پولیپ روده بزرگ دارید و یا دچار بیماری التهابی روده هستید ممکن است به این سرطان مبتلا شوید)
▪ سبک زندگی (سیگار کشیدن، مصرف الکل، چاقی و رژیم غذایی پرچرب و یا کم‌فیبر شما را در معرض خطر سرطان روده بزرگ قرار می‌دهد)
● غربالگری سرطان روده بزرگ
آزمون‌های استاندارد برای تشخیص سرطان روده بزرگ عبارتند از:
▪ آزمایش خون مخفی در مدفوع ـ آزمایش بررسی مدفوع از نظر وجود مقادیر کم خون در مدفوع
▪ سیگموییدوسکوپی (قراردادن لوله‌ای کوچک داخل رکتوم برای بررسی بخش تحتانی روده)
▪ کولونوسکوپی (قراردادن لوله‌ای کوچک با یک دوربین که در داخل رکتوم جهت دیدن روده بزرگ و نیز برداشتن نمونه بافتی از آن)
▪ باریم‌انما ( نوعی تصویربرداری با اشعه X)
● غربالگری ژنتیکی
آزمون غربالگری ژنتیکی به شما می‌گوید که آیا حامل ژن (واحد کارکردی وراثت) سرطان روده بزرگ هستید که در نهایت ممکن است شما را به این سرطان مبتلا کند یا خیر. هر چه زودتر این آزمون انجام شود، آزمون‌های تشخیصی زودتر و در نتیجه اقدامات درمانی موثرتر انجام می‌گیرد. در صورتی که تاریخچه خانوادگی سرطان روده بزرگ داشته باشید، باید با پزشک خود در مورد انجام آزمایش‌های خونی برای جستجوی ژن این بیماری مشورت کنید. عمده‌ترین تغییرات ژنی در ۲ بیماری اتفاق می‌افتد: (۱) سرطان کولورکتال غیرپولیپی ارثی (HNPCC، که هم‌اکنون به نام نشانگان لینچ خوانده می‌شود)، اختلالی ارثی که با افزایش خطر چندین سرطان دیگر همراه است و (۲) پولیپ‌های خانوادگی آدنوماتوز (FAP)، اختلالی ارثی که در آن در داخل روده بزرگ سلول‌های بافت به مقدار زیاد رشد کرده، نهایتا سرطانی می‌شوند.

ترجمه : مژگان کریمی
منبع:
Colon Cancer. JAMA December ۱۷, ۲۰۰۸; ۳۰۰: ۲۸۱۶.
منبع : هفته نامه پزشکی نوین


همچنین مشاهده کنید