سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

لنز چشمی


لنز چشمی
پسری هستم ۲۱ ساله، که از هفت سالگی عینک می زنم، ابتدا شماره چشمهایم هر دو نمره ۲/۵ درصد بودند که به طور مرتب عینک را تاکنون زده ام و می زنم البته این را فراموش کردم بگویم که چشم های من نزدیک بین هستند. به نزد پزشک معالج خود رفته بودم و شماره چشم های من را، چشم راست ۳/۵ و چشم چپ را ۳/۲۵ تشخیص دادند، البته همراه با آستیکماتیسم از ایشان پرسیدم نمی شود چشم های من را لیزر درمانی کنند ایشان گفتند: می شود ولی باید بالاتر از ۲۰ سال سن داشته باشی، احتمال ۹۵ درصد خوب شدن چشمهایت هست. البته به لنز هم راضی شدم ولی خانواده ام مخالفت می کنند. خانواده ام می گویند هزینه اش به کنار، اگر چشمهایت بدتر شد چکار کنیم؟ و برای لنز هم این شایعه ای که در میان مردم است که می گویند لنز چشم ها را خراب می کند. حالا با این تفاسیر سوالاتم این است:
۱) چشمهایم تا کی ضعیف تر می شود و تا چه شماره ای؟
۲) آیا لیزر درمانی مفید واقع می شود یا خیر؟ و آیا بیمه هزینه آن را تقبل می کند؟ (بیمه تامین اجتماعی)
۳) آیا لنز خطرناک است یا خیر؟ آیا من می توانم لنز استفاده نمایم؟
۱) سیر تغییر نمره چشم مشخص نیست و بیشتر به رشد شخص بستگی دارد به نظر می رسد چشم شما بیش از این تغییر نمره ندهد.
۲) چون چشم شما امکان تغییر دارد و به هر حال تا ۲۵ سالگی ممکن است نمره چشم کمی عوض شود بهتر است سیاست صبر و مدارا را پیشه کنید تا اینکه هم چشم شما در مرحله تثبیت قرار گیرد و هم پیشرفت علم در زمینه لیزر درمانی محسوس تر شود. بعضی از بیمه ها هزینه عمل عیوب انکساری را تقبل می کنند تا جایی که ما اطلاع داریم بیمه تامین اجتماعی این درمان را به خاطر کثرت مراجعین و قطعی نبودن نسخه قبول نمی کنند.
۳) اگر لنز عاقلانه و طبق دستور چشم پزشک به کار رود ابزار سالمی است ولی در بعضی مواقع شرایط نامناسب محل زندگی به عدم دسترسی به پزشک و اعمال خود سرانه بیمار و بستگان وی نتایج منفی به بار می آورد که گاهی فاجعه آمیز است.
جواب خود را مبنی بر آنکه از لنز استفاده کنید از پاسخ های ارائه شده فوق می توانید دریافت نمائید.

دکتر سید محمد علی سجادیه
چشم پزشک و استاد دانشگاه
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید