جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

جهان آینده عاری از پوسیدگی


جهان آینده عاری از پوسیدگی
یک سوال همیشگی راجع به پوسیدگی دندان‌ها این است که آیا می‌توان کاری کرد که دندان‌ها پوسیده نشوند؟ به جای اینکه صبر کنیم تا پس از پوسیدگی دندان‌ها، انواع و اقسام شیوه‌های درمانی را به کار ببندیم تا از تخریب بیشتر آنها ممانعت کنیم، آیا راهی برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی وجود دارد؟ این سوال هم برای محققین علوم پزشکی وسوسه‌انگیز است و هم برای مردم. آرزوی روزی که در آن دندان‌ها خراب نشوند مثل بیشتر آرزوهای بشر دست یافتنی به نظر می‌رسد...
اندیشمندان روش‌های مختلفی را برای ممانعت از پوسیدگی بررسی کرده‌اند. آنها مسیرهای ایجاد پوسیدگی را در ابعاد مختلف مولکولی، سلولی و فرآیندهای بیولوژیک بررسی کرده‌اند و روش‌هایی را برای ممانعت از انجام این فرآیند در مراحل مختلف مسیر پیشنهاد کرده‌اند. ژن درمانی و مقاوم کردن سطح دندان‌ها به اسید‌های حاصل از میکروارگانیسم‌ها، ژن درمانی و تغییر ماهیت فلور طبیعی دهان و ممانعت از تولید اسید، تهیه واکسن علیه میکروارگانیسم‌ها خصوصا استرپتوکوک میوتان و ده‌ها روش دیگر همه و همه افق‌هایی را پیش روی دانشمندان قرار می‌دهد تا در آینده در دنیایی فاقد پوسیدگی زندگی کنیم. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید یکی از راه‌های مناسب برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی کاهش کشش سطحی مینای دندان باشد. هرچه سطح دندان‌ها صاف‌تر باشد و خلل و فرج کمتری داشته باشد، چسبندگی مواد غذایی و میکروارگانیسم‌ها با دندان کمتر خواهد شد و دندان‌ها در مقابل پوسیدگی مقاوم‌تر خواهند شد اما سوال این است که این ایده جالب چگونه قابل اجرا خواهد بود؟ چگونه باید کشش سطحی دندان‌ها را کمتر نمود؟
نشریه Science Daily تحقیقی از پروفسور ایگور سوکولف، متخصص علوم بیومولکولی از مرکز دانشگاهی
Advanced Materials Processing منتشر نموده که براساس آن وی و همکارانش با استفاده از نانو پارتیکل‌های سیلیکا موفق شده‌اند تا سطحی صیقلی برای دندان ایجاد کنند. به عبارت بهتر آنها با این روش حفره‌ها و ناصافی‌های بسیار ریز (نانو) سطح دندان را با مواد مورد اشاره صیقل نموده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد که پالیش کردن دندان با این مواد باعث ایجاد سطحی بسیار صیقلی روی دندان می‌شود که مانعی بسیار بزرگ برای چسبندگی باکتری‌های مخرب سطح دندان‌ها بوده و بنابراین باکتری‌های مذکور به راحتی از سطح دندان‌ها جدا خواهند شد. این فرآیند علاوه بر کمک به عوامل طبیعی شوینده و پاک کننده در دهان (بزاق و عمل جویدن) مدت زمان مورد انتظار برای مسواک زدن را نیز کاهش خواهد داد. اگر چه در گذشته نیز از مواد حاوی سیلیکا برای پالیش کردن سطح دندان‌ها در خمیر‌های پروفیلاکسی و خمیردندان‌ها استفاده می‌شد، ولی استفاده از نانوسیلیکا‌ها فصلی جدید در روش‌های نوین پروفیلاکسی دندانی ایجاد نموده است. تصور اینکه در آینده‌ای نزدیک این مواد بسیار ریز به خمیردندان‌ها اضافه شوند و با هر بار مسواک زدن و استفاده از خمیردندان سطحی بسیار صیقلی از دندان‌ها ایجاد شود، تصوری بسیار لذت‌بخش است.

دکتر رضا حسین‌پور
متخصص بیماری‌های دهان
منبع : هفته نامه سپید


همچنین مشاهده کنید