جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خانم دست نگه دارید؛ قبل از شستن لباسها به این نکات توجه کنید


خانم دست نگه دارید؛ قبل از شستن لباسها به این نکات توجه کنید
خیلی از ما وقتی لباس،پرده، رومیزی یا پارچه ای را می خریم بدون اینکه به جنس یا موادی که در بافت آن به کار رفته توجه کنیم، آن را روانه طشت آب داغ می کنیم و تا قدرت داریم الیافش را به کمک دست چنگ می زنیم یا آن را در ماشین لباسشویی انداخته با حرارت ۶۰ درجه یا بیشتر ومدت زیاد شستشو می کنیم. غافل از آنکه این طرز شستن نه تنها کیفیت و عمر لباس یا هر نوع پارچه را کم می کند، بلکه به شکل ظاهری آن نیز صدمه می زند و در یک کلام آن را از ریخت و قیافه می اندازد.
بنابراین هر نوع لباس را باید با توجه به نوع جنس آن به شیوه ای خاص شستشو کرد.
سایت تبیان نکاتی را در این باره به شما یادآوری کرده است.
● پارچه های استریج و کشی
این لباسها را باید با آب ولرم و توسط دست شست و برای این کار از مواد شوینده ملایم استفاده کرد.
اگر لباسهای کشی سفید یا روشن است، نباید با لباسهای رنگی در ماشین لباسشویی انداخته شوند چون به سرعت رنگ می گیرند. برای اتو کردن این نوع لباسها نیز بایستی از درجه حرارت پایین استفاده شود.
● لباسهای سنگدوزی و منجوق دوزی شده
اگر می خواهید لباس، رومیزی یا روتختی که در آن از سنگدوزی یا منجوق دوزی استفاده شده را در ماشین لباسشویی بیندازید حتماً آنها را در کیسه های توری که در بازار موجود است بگذارید چون ممکن است در اثر برخورد با لباسهای دیگر صدمه ببینند یا به آنها صدمه بزند.
● ابریشم مصنوعی و ابریشم
نوع دیگری از پارچه ها که در آن ابریشم مصنوعی (استات)، به کار رفته نیز حتماً باید برای نظافت به خشکشویی سپرده شود، مگر آنکه در برچسب راهنمایی لباس قید شده باشد، توسط دست بشویید، در این صورت با پودر شوینده ملایم و آب نیمه ولرم می توانید آن را شستشو کنید.
اما در مورد پارچه های «ابریشمی» این نکته را به یاد داشته باشید که اغلب پارچه های ابریشمی رنگ شده اند و به هنگام شستن رنگ پس می دهند.
بنابراین، بهتر است این لباسها را به خشکشویی بسپارید. در صورتی که می خواهید آنها را در منزل بشویید با آب ولرم و صابون به آرامی پارچه را مالش دهید و سپس آبکشی کنید. پس از خارج کردن آب اضافه همان طور مرطوب لباس را با درجه حرارت مخصوص ابریشم اتو کنید.
● پارچه های نایلونی، پلی استر، اکریلیک
لباسهای نایلونی بهتر است با دست شسته شوند چون الیاف ظریفی دارند در غیر این صورت از درجه مخصوص الیاف مصنوعی در ماشین لباسشویی بهره بگیرید.
لباسهای اکریلیک را هم قبل از شستن به پشت برگردانید. این لباسها را با درجه های کم ماشین لباسشویی بشویید.
● لباسهای نخ یا کتان
این نوع لباسها به دلیل داشتن الیاف محکم، تحمل درجه حرارت بالاتر را دارند. با این حال باید هنوز که مرطوب هستند، اتو شوند برای این کار نیز لازم است از اتوی بخار یا اسپری آب استفاده کرد. این پارچه ها اگر سفید باشند قابلیت لکه گیری توسط سفید کننده ها را دارند. البته بعد از لکه گیری حتماً باید خوب آبکشی شوند تا لکه های زرد رنگی روی لباس باقی نماند.
● لباسهای پشمی
نکته مهم در هنگام شستن این نوع لباسها توجه به درجه حرارت آب است. آب داغ و حتی گرم الیاف پشمی را کاملاً جمع و لباس را کوچک می کند. پس باید از آب سرد و دست برای شستشوی این نوع البسه استفاده کرد یا آنها را به خشکشویی داد.
● نکته های ضروری
قبل از شستن لباسهایی که زیپ دارند، حتماً زیپ آنها را ببندید. دکمه های شل شده را بدوزید. گیره های پرده های گیپور، خامه دوزی شده یا تور را حتماً از پشت آن باز کنید. تنظیم درجه حرارت آب لباسشویی را قبل از آغاز به کار فراموش نکنید و به رنگ لباسها و هماهنگی آنها با هم توجه کنید.

مینو کمالی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید