جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

راهکارهای کلیدی برای خانه تکانی عید


راهکارهای کلیدی برای خانه تکانی عید
فرا رسیدن سال جدید نویدبخش روزهایی خوب و سرشار از انرژی و نیکویی برای تک تک افراد جامعه است. اما در جامعه ایران قبل از فرا رسیدن سال نو آداب و رسومی وجود دارد که خانه تکانی عید یکی از آن هاست.بر خلاف تصور عموم که خانه تکانی یک نظافت عمومی و کلی منزل به نظر می آید اگر بخواهیم به طور اصولی آن را انجام دهیم باید به برخی از نکات توجه بیشتر داشته باشیم.در اولین قدم به همه خانم ها پیشنهاد می شود که با یک برنامه ریزی مکتوب از تمام روزهای باقی مانده تا عید بهره ببرند. برای این کار در ابتدا باید لیست تمام اشیایی که در منزل نیاز به تعمیر دارد یادداشت شود.
اگر نیاز به بنایی تغییر دکوراسیون، نقاشی در منزل و خرید وسایل منزل دارید باید از هم اکنون آن ها را در لیست کارهای خود قرار دهید. گام بعدی یادداشت کردن تمام کارهایی است که باید انجام شود.سپس کارها را بر اساس تعداد روزهایی که تا عید مانده سامان دهی کنید.
کلیه اقلامی هم که باید خریده شود اعم از لباس یا مواد خوراکی یا عیدی برای افراد خانواده و دوستان، یادداشت و آن ها را طبقه بندی کنید.
اگر قرار است افراد دیگری غیر از شما مسئول انجام بعضی از کارها باشند برنامه آن ها را هم معین کنید.یکی از مهم ترین کارهایی که در خانه تکانی عید انجام آن ضروری است بررسی تمام وسایل اضافی در منزل است. کلیه لوازم اضافی که در یک سال گذشته از آن ها استفاده نکرده اید، به بهانه «روز مبادا» در منزل نگه داری نکنید.
هر یک از افراد خانواده نیز باید لباس ها و لوازم اضافی شخصی خود را بررسی و چنان چه وسیله یا لباس اضافی دارند حتما آن را به دیگران که نیاز دارند اختصاص دهند.تمیز کردن هر بخش از منزل هم اصول خاص خود را دارد. نظافت هر اتاق باید از سقف و بعد لوستر آن آغاز شود و سپس با شستن پرده ها و تمیزی پنجره ها درها و دیوارها ادامه یابد.
تمام کمدهای هر اتاق باید به دقت تمیز و مرتب و لوازم چیده شده در آن یادداشت و به در کمد نصب شود.تک تک لوازمی که در یک اتاق است باید به دقت نظافت، گردگیری و لکه گیری شود. ملافه ها شسته و اتو شود.با تغییرات ساده در دکوراسیون منزل می توانید محیط متنوع تر و شادتری برای شروع سال جدید به وجود آورید.به یاد داشته باشید که تغییر دکوراسیون به معنای خرید لوازم جدید نیست بلکه شما با کار دستی های ساده و کم خرج اما زیبا، با گذاشتن یک گلدان گل در گوشه اتاق یا روی میز با نصب یک تابلوی ساده و زیبا و با جابه جایی مبلمان خود، می توانید به سادگی این کار را انجام دهید.
شست و شوی سرویس منزل باید به دقت انجام شود. برای استفاده از اسیدها در نظافت سرویس، باید کلیه نکات ایمنی را رعایت کنید تا صدمه نبینید.
تمام داروهایی که در منزل دارید، بررسی کنید. اگر داروی تاریخ مصرف گذشته ای دارید آن را دور بریزید و بقیه داروهای خود را به جز موارد ضروری نگه ندارید.یخچال و فریزر باید به طور کامل نظافت شود. غیر از تمیزی ظاهری یخچال نباید از ضدعفونی کردن تمام بخش های آن غفلت کرد.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید