پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۵ حق مسلم مصرف‌کنندگان


۵ حق مسلم مصرف‌کنندگان
در بیشتر کشورهای دنیا پنج حق را به عنوان حقوق مصرف‌کننده به رسمیت می‌شناسند...
این حقوق پنج‌گانه عبارتند از:
۱) مصرف‌کننده حق به دست آوردن کالاها و خدماتی با کیفیت سالم و استاندارد را دارد.
۲) مصرف‌کننده‌ حق برخورداری از اطلاعات لازم در مورد کالاها و خدمات را دارد (تاریخ تولید و مصرف، بروشور کالا، فهرست قیمت‏های کالاهای مشابه، دفترچه راهنما و چگونگی استفاده از محصول، دفترچه مشخصات کالا و نیز فهرست مراکز خدمات پس از فروش و یا فهرست و نشانی تعمیرگاه‏های مجاز).
۳) مصرف‌کننده حق دارد قبل از خرید به یک نمونه از کالا دسترسی داشته باشد. طرز کار آن را مشاهده کند و در صورت رضایت اقدام به خرید کند.
۴) مصرف‌کننده حق دارد از حمایت یک نهاد یا سازمان قدرتمند برای شکایت از تخلفات برخی صاحبان واحدهای صنفی بهره‏مند باشد.
به بیان دیگر، زمانی که کالا را به قیمت بیشتری از قیمت واقعی خریداری می‌کند یا وقتی کیفیت کالا مطلوب نیست یا وقتی که کالا باعث می‌شود امنیت و سلامت مصرف‌کننده به مخاطره بیفتد، وی حق دارد شکایت خود را به این سازمان حمایت‌کننده اعلام کند.
۵) مصرف‌کننده حق دارد از کالا یا خدماتی استفاده کند که علاوه بر این که موجبات رفع نیاز و راحتی‌اش را فراهم می‌آورد، امنیت و سلامتش را نیز تهدید نکند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید