جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بهترین روش خشک کردن مو


بهترین روش خشک کردن مو
یکی از مسایلی که به صورت روزمره با آن درگیر هستیم، خشک کردن موهاست. زندگی پر سرعت امروزه باعث شده که ما سریع‌ترین و راحت‌ترین راه را انتخاب کنیم ولی روش صحیح برای خشک کردن مو چیست؟ ...
بهترین و بی‌ضررترین راه، آن است که پس از آبگیری موها با یک حوله نخی اجازه بدهیم مو در هوای آزاد خشک شود. ولی این راه همیشه عملی نیست و بسیاری از افراد به دلایل مختلف مثل کمبود وقت، عجله داشتن، سردی هوا و سرماخوردگی و امثالهم ترجیح می‌دهند از دستگاه‌های خشک‌کن برقی استفاده کنند.
سشوار رایج‌ترین وسیله خشک‌کننده مو است ولی استفاده غلط از این وسیله می‌تواند آسیب زیادی به ساقه مو و حتی پوست سر وارد کند. بنابراین رعایت نکات زیر را هنگام استفاده از سشوار لازم می‌دانم و توصیه می‌کنم:
۱) از درجه حرارت کم و سرعت ملایم استفاده شود. حرارت بیش از ۵۰ درجه باعث آسیب رسیدن به موها می‌شود.
۲) سشوار باید از فاصله دور (حداقل در فاصله ۶ تا ۱۲ سانتی‌متری) گرفته شود.
۳) جریان هوا از سطح موها گذرانده شود و به پوست سر و ریشه موها مستقیما دمیده نشود. دقت کنید یک دسته مو بیش از چند ثانیه هوا نخورد و جای آن به طور مکرر عوض شود. موها به طور کامل خشک نشود زیرا برای اینکه مو نرم و قابل انعطاف باشد نیاز به مقداری رطوبت دارد.
۴) در مورد موهای آسیب دیده باید احتیاط بیشتری صورت گیرد و ضمن استفاده از حالت دهنده مو از درجه کم سشوار استفاده شود.
و اما در مورد برس زدن موتوصیه می‌کنم موقع برس زدن، موها خشک باشد چرا که موهای خیس، خیلی نرم هستند و قابلیت ارتجاعی آنها بیشتر است و موقع برس زدن ممکن است گره بخورد و به ساقه آن آسیب برسد. برای مرتب کردن موهای خیس، استفاده از شانه‌های دارای دندانه‌ای درشت، لبه نرم و نوک کند، بهتر از برس است. ضمن اینکه بهتر است صبر کنیم تا موها خشک شود و سپس آنها را برس بزنیم.
برس زدن باعث می‌شود تا چربی پوست سر به همه جای سطح موها منتشر گردد و آن را درخشان و خوش حالت سازد.
اما دقت کنید برس کشیدن بیش از حد باعث آسیب رسیدن به ساقه مو و شکستن آن و یا ایجاد موخوره می‌گردد. ضمن اینکه برس زدن زیاد و شدید پوست سر را نیز تحریک می‌کند و به آن آسیب می‌رساند. بنابراین برس زدن باید در حد معقول و کافی (مثلا با حدود ۱۰ تا ۲۰ حرکت ملایم) انجام شود.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده
متخصص پوست و مو و رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید