جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

هفت نکته کاربردی برای مبارزه با جوش های سر سفید و سر سیاه


هفت نکته کاربردی برای مبارزه با جوش های سر سفید و سر سیاه
۱) جوش های خود را فشار ندهید. این کار باعث تشدید آکنه و گسترش التهاب می شود. فشار دادن جوش ها به ندرت لازم است ولی اگر لازم باشد که جوش های سر سفید و سر سیاه فشرده شوند باید این کار توسط متخصص انجام شود.
۲) صورت خود را روزی دو بار با آب ولرم و پاک کننده ملایم به آرامی بشویید. جوش صورت به دلیل بهداشت کم و نامناسب نیست.در واقع شستشوی شدید و پیاپی باعث تحریک پوست و تشدید آکنه می شود.
۳) هنگام خرید مواد آرایشی پوست و مو دقت کنید که جوش زا نباشد و لفظ non comedogenic روی آن حک شده باشد. comedo به معنای جوش سر سیاه در صورت است و لفظ non comedogenic یعنی اینکه کرم ضد آفتاب یا ماده آرایشی کاربردی باعث انسداد سوراخ های پوست و در نتیجه تشدید آکنه نمی شود.
۴) موی چرب یا لوازم ورزشی در تماس با پوست می تواند سبب تحریک پوست و تشدید آکنه شود. پس اگر موی شما چرب است هر روز آن را شستشو دهید و از تماس آن با پوست جلوگیری کنید.دقت کنید موادی که به موهای خود می مالید چرب نباشد.پوشیدن لباس نخی زیر لباس های ورزشی از تماس با پوست جلوگیری می کند.
۵) اجازه دهید اثرات داروها با گذر زمان ظاهر شود.از پزشک خود راجع به شروع اثر داروها و زمان حداکثر اثر دارو بپرسید.به طور معمول ۸ -۶ هفته طول می کشد تا اثر داروها شروع شود.پس تا این زمان داروها را منظم مصرف کنید.
۶) داروها را دقیقا طبق نظر پزشکتان مصرف کنید. مصرف بیش از حد داروها نه تنها باعث بهبود سریع تر نمی شود بلکه گاهی آکنه را بدتر می کند.
۷) از آفتاب دوری کنید.بر خلاف نظر بیشتر مردم آفتاب گرفتن و تابش معمول آفتاب آکنه را بدتر می کند.به علاوه بعضی از داروهای آکنه، پوست را به تابش آفتاب و اشعه ماورای بنفش حساس می کند و می تواند موجب آفتاب سوختگی شود.پس مهم است که از وسایل محافظت از آفتاب (کلاه، ضد آفتاب و...) استفاده کنید. دقت کنید ضد آفتاب شما چرب نباشد.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری
متخصص پوست و مو و زیبایی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید