جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین مارهای جهان


بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین مارهای جهان
بیش از ۳۱۰۰ نوع مار با گونه‌‌ها و اندازه‌‌های مختلف در جهان وجود دارد. به نظر شما در بین این تعداد مار، بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین مارها چه‌اندازه‌ای دارند؟ ...
بررسی‌‌های باستان‌شناسانه نشان داده است که بزرگ‌ترین مار جهان، آناکندای بزرگ و عظیم‌الجثه‌ای است که ۶۰ میلیون سال قبل در جنگل‌‌های بارانی و بخار آلود نواحی استوایی زندگی می‌کرده است. فسیلی که در معدن زغال سنگ سرجون در شمال شرق کلمبیا یافت شده، نشان داده است که خزنده‌ای که تیتانوبائو سرجونسیس نام گرفته است با حداقل ۱۳ متر طول و ۱۱۳۵ کیلوگرم (نزدیک به یک تن) وزن بزرگ‌ترین مار جهان است.
جانسون هد، پژوهشگر و محقق دانشگاه تورنتوی کانادا در این باره می‌گوید:‌ «این مار بزرگ طولی بیشتر از یک اتوبوس و وزنی سنگین‌تر از یک خودرو داشته است.»
بزرگ‌ترین ماری که تا پیش از این شناخته شده بود گیگانتوفیس گارستینی با ۱۱ تا ۶/۱۱ متر طول بوده است که حدود ۴۰ میلیون سال قبل در نواحی شمال آفریقا زندگی می‌کرده است. باستان‌شناسان موزه تاریخ طبیعی پس از مشاهده این فسیل اعلام کرده‌اند که انسان به هیچ عنوان قادر به شکار و یا مقابله با این موجود عظیم الجثه نبوده است.
به‌نظر می‌رسد این مار زمانی که جنگل‌‌های آفریقا بسیار گرم‌تر بوده و دمایی بیشتر از زمان حال داشته زندگی می‌کرده است و در واقع این مار بزرگ برای زنده ماندن به گرما نیاز داشته است.
● رابطه اندازه بدن مارها و تولید انرژی
به عقیده دانشمندان بین اندازه بدن مارها و سرعت استفاده و تولید انرژی در آنها ارتباط وجود دارد. بررسی‌‌ها نشان داده است این مار در زمانی که دمای جنگل‌‌ها ۳۲ درجه سانتی‌گراد یعنی بیشتر از دمای کنونی بوده است، می‌زیسته است.
این موضوع با این نظریه که دمای مناطق استوایی در طول یک دوره گرما تقریبا ثابت می‌ماند و دمای قطب‌‌های جنوب و شمال بیشتر می‌شود، مطابق نیست.
جیمز زاگوس، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «با کشف بزرگ‌ترین مار جهان نظریه گرم تر شدن مناطق استوایی با بیشتر شدن گازهای گلخانه‌ای مطرح می‌شود.»
به گفته جاناتون بلوچ، باستان شناس و فسیل شناس موزه تاریخ طبیعی دانشگاه فلوریدا در این معدن زغال سنگ فسیل کروکودیل و لاک‌پشت‌های بزرگ هم یافت شده است و اگر تولید گازهای گلخانه‌ای به همین منوال ادامه پیدا کند، ممکن است زمین به سرعت گرم شده و موجوداتی عظیم‌الجثه مانند بزرگ‌ترین مار و سایر مارهای استوایی دوباره پدیدار شوند.
● کوچک‌ترین مار جهان
محققان و پژوهشگران در بررسی‌‌ها و تحقیقات خود، کوچک‌ترین مار جهان را در جزایر کارائیب کشف کردند. این مار کوچک که طولی حدود ۱۰ سانتی متر دارد، ممکن است به راحتی با یک کرم خاکی اشتباه گرفته شود. نام علمی‌این مار کوچک لپتوتیفلوپس کارلائه است. در تصویر زیر، اندازه این مار کوچک را در کنار یک سکه کوچک مشاهده می‌کنید.

ترجمه: منیره قرایی
منبع: National Geographic
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید