پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۵ مارس سال ۱۹۵۳ ـ استالین در سالروز درگذشت او


جوزف استالین کمونیست معروف و ربع قرن رهبر بلامنازع اتحاد شوروی ساعت ۹ بعد از ظهر پنجم مارس سال ۱۹۵۳ پس از چهار روز اغماء درگذشت و فصلی از تاریخ به پایان رسید. وی زاده گرجستان بود.
درمارس ۲۰۰۳ در روسیه به مناسبت پنجاهمین سال در گذشت استالین نمایشگاهی تحت عنوان «استالین : یک مرد و یک سمبل» آغاز بکار کرده بود که با بازدید از آن و گفت و شنود با مردمی که از آن دیدن می کردند می شد نظر روسها را درباره وی به دست آورد.
اسوسییتدپرس خبرگزاری روزنامه های آمریکا در گزارش چهارم مارس ۲۰۰۳ خود از مسکو از قدردانی روسها نسبت به استالین و وفاداری به او ابراز تعجب کرده و نوشته است که روسها هنوز استالین را «رفیق استالین» می خوانند. طبق این گزارش، روسها پس از ورود به این نمایشگاه ، نخست سراغ مدارکی می روند که وضعیت مزاجی استالین را در چهار روز آخر عمرش نشان می دهد تا مطمئن شوند که مرگ او بر اثر توطئه مخالفانش نبوده است.
«یوری پلی یاکف» مورخ روس و عضو آکادمی علوم روسیه هم از علاقه مندی روسها به استالین که رفاه برابر برایشان تامین کرد ، آنان را در جنگ جهانی دوم به پیروزی رساند و یکی از دو ابر قدرت جهان ساخت و صنعتی و دارای سلاحهای هسته ای کرد ابراز شگفتی کرده است .
«ناتالیا وکشینا» یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه به اسوسییتدپرس گفته است که روسیه به رهبری چون استالین که این کشور را از زیر ویرانه ها بالا کشید نیاز دارد.«الکسی فدیاکین» دانشجوی ۲۷ ساله در این زمینه اطهار داشته که استالین سمبل یک ملت سالم بود.
اسوسییتدپرس در همان گزارش نوشته است که نتیجه یک سنجش افکار در روسیه نشان می دهد ۳۷ در صد روسها معتقدند که استالین بیش از هر رهبر دیگر به روسیه خدمت کرد، حال آن که مخالفان این نظر تنها ۲۹ در صد بودند. این خبرگزاری سپس نتیجه گیری کرده است که دوران بی قانونی (چاپیدن و غارت اموال عمومی) ، اقتصاد غیر مطمئن و خروج روسیه از باشگاه ابر قدرتها باعث شده است که روسها متوجه گذشته خود شوند و روی کار آمدن«پوتین» به همین دلیل بوده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید