شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۸ مارس


● ۱۸۱۷: تاسیس بازار سهام نیویورک به صورتی تازه رسمیت یافت. این بازار در ۱۷ مه ۱۷۹۲ با مشارکت ۲۴ دلال سهام کار خود را به صورت محدود و در یک اطاق آغاز کرده بود.
● ۱۸۸۹: جان اریکسونEricsson مخترع سوئدی درگذشت. وی در سال ۱۸۰۳ به دنیا آمده بود.
● ۱۹۱۷: آمریکا برای سومین بار در دو دهه اول قرن ۲۰ در کوبا نیرو پیاده کرد.
● ۱۹۱۷: تظاهرات چند هزارنفری در پتروگراد (سن پترزبورگ) برضد دولت روسیه انجام شد که تاریخنگاران آن را مقدمه انقلاب بلشویکی اکتبر این سال ذکر کرده اند.
● ۱۹۲۱: ادوارو داتو ایرادیر Edward dato Iradierنخست وزیر اسپانیا هنگام خروج از ساختمان پارلمان این کشور در شهر مادرید ترور شد.
● ۱۹۶۵: با ورود یک تیپ تفنگدار دریایی آمریکا به دانانگ در ویتنام جنوبی، پای آمریکا بیش از پیش به جنگ ویتنام کشیده شد. آمریکا سرانجام در جنگ ویتنام موفق نشد و پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از جنوب ویتنام در سال ۱۹۷۵ کشور واحد ویتنام تجدید حیات داد.
● ۱۹۶۳: چند روز پس از کودتای سوریه، زمام امور این کشور در دست حزب سوسیالیستی بعث قرارگرفت که همچنان ادامه دارد.
● ۱۹۸۲: دولت آمریکا شوروی را متهم کرد که در افغانستان بر ضد چریکهای ضد کمونیست سلاح شیمیایی بکار برده است.
● ۱۹۸۳: رونالد ریگن رئیس جمهوری وقت آمریکا با اشاره به عملیات نظامی شوروی در افغانستان آن کشور را «امپراتوری شرارت Evil Empire» خواند. شوروی نیروهای خود را در سال ۱۹۸۹ از افغانستان فراخواند و دو سال بعد هم از درون فروپاشید. دولت آمریکا از اکتبر ۲۰۰۱ نیرو به افغانستان فرستاد، دولت این کشور را تغییر داد و نیروهای ناتو (اتحادیه اتلانتیک شمالی) اینک در سراسر افغانستان، به نام مبارزه با تروریسم استقرار یافته اند!.
● ۲۰۰۴: محمد زیدان معروف به ابوعباس بنیادگذار جبهه آزادیبخش فلسطین در زندان آمریکا در عراق درگذشت و در سوریه مدفون شد. وی در عراق بود که این کشور توسط ارتش آمریکا اشغال شد و ابوعباس هم دستگیر و به زندان افتاد. دولت آمریکا مرگ او را بر اثر عوامل طبیعی ذکر کرده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید