پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دور ریختنی ها را دریابید


دور ریختنی ها را دریابید
اگر خانه شما هم مانند سمساری است و همه نوع وسایل نو و کهنه را گرد هم آورده اید، خانه تکانی فایده ای ندارد.هر یک از این آشغال ها مانند مگابایت یک رایانه، جایی را در ذهن شما اشغال کرده اند و مانند یک بند نامرئی دست و پای شما را بسته اند.فضای ذهن و محیط اطراف ما محدود است و نباید آن را با زباله پر کنیم.پس از دور ریختن این ها می بینید که چه قدر احساس سبکی و خوشحالی می کنید، پس برای همیشه خودتان را از شر چیزهای اضافه رها کنید.اگر به دنبال شیوه مناسبی برای رهایی از شر این زباله ها هستید، چند راه حل به شما پیشنهاد می کنیم.لباس های زیادی که از مد افتاده اند و امیدوارید روزی دوباره مد شوند یا لباس هایی را که به شما کادو داده اند ولی آن ها را دوست ندارید و حاضر نیستید از آن ها استفاده کنید، را به افراد نیازمند هدیه دهید.بریده روزنامه ها، انواع مجلات و کتاب هایی که شاید سال ها فکر کرده اید روزی به دردتان می خورد، ولی هیچ وقت به طرف آن ها نرفته اید را هم می توانید دور بریزید.البته اهدای کتاب ها به کتابخانه و دادن مجلات به درد نخور به ماموران بازیافت راه حل بهتری است.ظروف لب پریده، کاست های صوتی و تصویری قدیمی، ساعت های مچی و دیواری خراب، رسیدها و اسناد حسابداری که به بیش از ۱۵ سال قبل مربوط می شوند، زباله هایی که خاطرات و گذشته های بد و ناخوشایندی را با خود به همراه دارند، هر قطعه پوشاک یا شیء ناقص مانند لنگه جوراب، لنگه گوشواره بدلی، ظروف شکسته ای که دوباره چسبانده شده و .... را هم می توانید دور بیندازید و تهیه لوازمی مانند جاکلیدی، جاکفشی و در کل وسایلی که موجب مرتب شدن خرده ریزها می شوند را در دستور کار خود قرار دهید.
● کمی آن طرف تر را هم رصد کنید
خانه فقط محدود به اتاق ها و آشپزخانه و فضای داخلی نمی شود.حتما شما هم در خانه تکانی، انباری، راهروها و حیاط و احیانا باغ و باغچه را از یاد نمی برید.
این توصیه ها هم می تواند در این مرحله به درد شما بخورد:
دور ریختنی های انباری را دور بریزید، فقط یادتان باشد که می توانید قانون تفکیک زباله را در خانه تکانی بیشتر از هر موقعی رعایت کنید.
وسایل کهنه منزل، مثل مبل و صندلی شکسته وآهن و مصالح ساختمانی را مقابل خانه رها نکنید.برای معدوم کردن آن ها باید کمی به خودتان زحمت داده و آن ها را به مراکز اصلی که در شهر است تحویل بدهید.گیاهان خشک و شاخه های قدیمی و بلند را هرس کنید.خاک باغچه را از سنگ و سیمان و هر چیز اضافی پاک کنید و بگذارید خاک با چند ضربه بیل، حسابی نفس بکشد.می توانید به مناسبت بهار، در فضایی که در اختیار دارید و اندازه اش مهم نیست، گل های بنفشه، همیشه بهار، میمون و ... بکارید.
قیمت یک جعبه از این گل ها شاید از حدود ۳ هزار تومان بیشتر نباشد.
اگر می خواهید باغچه تان را یک متخصص بهاری کند، باید سراغ یک باغبان بروید او باغچه تان را حسابی سر حال و گل کاری می کند.
● کوچه تکانی یادتان نرود
یک کار مهم دیگر که می توانید با انجام آن چهره تازه ای به محل سکونت خود بدهید، بهبود وضعیت نمای ساختمان تان است.
چند توصیه هم برای این بخش داریم:
▪ اگر ایوان منزلتان از بیرون دید دارد، حتما آن را مرتب کنید و چیزهای اضافی را از آن بردارید.
▪ از آویزان کردن لباس در ایوان خودداری کنید.در خانه را تمیز کنید و آگهی های تبلیغاتی، نوشته های بی ارتباط و هر چیز اضافی را از بین ببرید.اگر باغچه کوچکی در ورودی خانه دارید، آن را نیز مرتب کنید.

رضاپور
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید