پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خطر شوینده‌ها


خطر شوینده‌ها
مصرف مواد شوینده زیاد هنگام خانه‌تکانی نه تنها عوارض جبران‌ناپذیری برای محیط‌زیست دارد بلکه می‌تواند در محیط خانه هم باعث آسیب‌های زیاد و زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف شود. اگرچه شوینده‌ها به منظور مختلف و رنگ‌ها و کاربردهای متفاوت به کار می‌روند اما اجزای سازنده آنها تقریبا یکی است. بررسی کارشناسان روی عوارض هر کدام از این اعضا نشان داده است که باقی ماندن آنها در محیط خانه چه عوارضی می‌تواند به دنبال داشته باشد. به مثال‌های زیر توجه کنید...
▪ آکلیل سولفات سدیم: این سورفاکتانت‌های مصنوعی حاوی مواد کارسینوژن (سرطان‌زایی هستند) که از همان زمان تولیدشان تا هنگام مصرف در محیط‌زیست آزاد می‌شوند.
▪ فنل: با استناد به تحقیقات موسسه بین‌المللی سلامت، ماده فنل سمی است و در مورد کسانی که به آن حساسیت دارند می‌تواند باعث واکنش شدید و حتی مرگ شود.
▪ فسفات‌ها: این مواد شیمیایی که برای صابونی‌تر کردن شوینده‌ها و جلوگیری از ورود گرد و غبار به لباس‌ها به کار می‌روند هنگامی که وارد محیط‌زیست می‌شوند باعث رشد جلبک‌ها و گیاهان هرزی می‌شوند که به شدت اکوسیستم را تخریب می‌کنند. میزان بالای فسفات در مرداب انزلی یکی از دلایل نابودی تدریجی این تالاب و مرگ آبزیان این مرداب است. توصیه می‌شود برای حفاظت از محیط‌زیست از شوینده‌های کم‌فسفات یا بدون فسفات استفاده شود.در مناطق ساحلی که اکثر فاضلاب‌ها به رودخانه‌ها یا آب‌های آزاد تخلیه می‌شود، شوینده‌ها یکی از اصلی‌ترین عاملین مرگ و میر آبزیان هستند چون مواد داخل شوینده‌ها باعث تخریب مخاط آب‌شش ماهی‌ها و بقیه آبزیان می‌شود. این مواد همچنین کشش سطحی آب را هم کم می‌کنند و همین تعادل طبیعی زندگی آبزیان را به هم می‌زند.مصرف انواع شوینده‌های اسپری به خاطر وجود بعضی مواد خاص در آن باعث تخریب لایه ازن می‌شود که مدت‌هاست تلاش می‌شود جلوی این پدیده گرفته شود.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید