پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

قبل از خانه‌تکانی مرطوب‌کننده بزنید


قبل از خانه‌تکانی مرطوب‌کننده بزنید
خانه‌تکانی و زدودن گرد و غبار از خانه‌ها در پایان یک سال کهنه و از آن مهم‌تر خانه‌تکانی دل‌ها از رسوم خوب و کهن ما ایرانی‌هاست. ولی ما گاهی اوقات آن قدر محو برپایی این آداب و رسوم می‌شویم که از سلامت خود غافل می‌مانیم و هدف اصلی از این امر مهم را از یاد می‌بریم. ما قرار است همه جای خانه را تمیز و زیبا کنیم تا در سال نو، از تماشای این زیبایی‌ها لذت ببریم اما می‌دانید نتیجه این غفلت چیست؟ نتیجه چیزی نیست جز دست و پا و کمر دردناک، دست‌های آسیب‌دیده و پوست چروک‌خورده...
پس اجازه بدهید لااقل امسال، قبل از اینکه اشتباهات سال‌های قبل را مجددا تکرار کنید، با هم مرور کنیم که چه عواملی می‌تواند سلامت شما را تهدید کند تا بتوانیم از آنها پیشگیری نماییم و سال جدید را با خانه‌ای تمیز و زیبا و ظاهری آراسته، به خصوص دست‌هایی لطیف و سالم، شروع کنیم. نکات پیشگیرانه در حفظ سلامت ارگان‌های مختلف بدن از جمله پاها و ستون مهره‌ها و دستگاه تنفسی را حتما دیگر همکارانم برای شما توضیح داده‌اند و من قصد دارم فقط راجع به سلامت و زیبایی پوست دست‌هایتان در حین خانه تکانی نکاتی را یادآور شوم.
حتما می‌دانید برای پیشگیری از پیری پوست‌تان باید تا آنجا که می‌توانید از قرار گرفتن در معرض عوامل زیان‌آور بپرهیزید. یکی از عوامل زیان‌آوری که شما در ایام خانه‌تکانی سعی می‌کنید آن را نادیده بگیرید، عوامل شیمیایی چون صابون‌ها و مواد قلیایی و شوینده‌ها است. این مواد شیمیایی باعث می‌شوند پوست شما خشک شود و درماتیت‌های تماسی در آن ایجاد شده و یا دچار حملات اگزما شود.
توصیه می‌‌کنم پوست دست‌هایتان را در برابر آب هم محافظت کنید؛ چون آب نیز به تنهایی می‌تواند پوست را خشک کند و به عوامل فیزیکی و میکروبی زیان‌بار اجازه دهد به راحتی داخل شوند. پوست خشک شده، آب خود را از دست می‌دهد و چروکیده می‌شود و نمای پیری به خود می‌گیرد. از این گذشته شما با نپوشیدن دستکش و قرار دادن پوست دست‌ها در آب و انواع شوینده‌ها آن را آسیب می‌زنید و سپس با همان دست‌های بدون محافظ، مشغول پاک کردن و نظافت شیشه‌ها می‌شوید و به همه آن آسیب‌ها، هوای خشک و یا باد سرد را هم می‌افزایید. یعنی مجموعه‌ای از عوامل شیمیایی و محیطی و عوامل فیزیکی مختلف، سلامت پوست دست‌ها را تهدید می‌کند. حال با عدم رعایت این نکات بهداشتی، آیا انتظار دارید پوست دست‌های شما دچار خشکی، سوزش، قرمزی و یا ترک‌ترک شدن نشود؟
پس، از همین فردا، قبل از شروع کار روزانه ابتدا دست‌های خود را با کرم مرطوب‌کننده مثل وازلین چرب کرده، یک دستکش نخی بپوشید و مشغول گردگیری و نظافت شوید؛‌ چون همین ذرات گردوغبار هم می‌تواند به پوست شما آسیب بزند. اگر هم خواستید کار شستشو را شروع کنید، دستکش پلاستیکی را روی همان دستکش نخی بپوشید. یادتان باشد از آب خیلی داغ استفاده نکنید چون دستکش پلاستیکی در این صورت به پوست دست‌تان آسیب می‌زند. بعد ازمدتی کار مداوم، دستکش‌ها را درآورید، کمی به پوست‌تان استراحت داده و خستگی‌تان را رفع کنید و سپس دوباره آنها را پوشیده و مشغول شوید. ضمنا از تغذیه خوب غافل نشوید؛ چون سلامت و زیبایی پوست تا حد زیادی تحت تاثیر تغذیه سالم یعنی مصرف میوه و سبزی است.

توصیه‌های دکتر پروین منصوری
متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه تهران
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید