پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ورزش مهم تر از کلسیم است


ورزش مهم تر از کلسیم است
نقش ورزش در استحکام استخوانها ی زنان جوان از مصرف کلسیم مهمتر است. گرچه غالبا مصرف کلسیم بعنوان مهمترین عامل سلامت استخوان مطرح می شود اما این مطالعه پیشنهاد می کند که درواقع ورزش شاخص مهمی برای تحکیم استخوان ها در زنان جوان است.بین مصرف کلسیم ومتغیرهای مربوط به استخوان رابطه مثبت ناچیزی دیده شد ، در حالیکه بین فعالیت های ورزشی و تراکم استخوان و استحکام آن در جوانان ارتباط قابل ملاحظه ای وجود داشته است.
هدف این تحقیق رسیدن به یک دیدگاه جامع در باره ارتباط مصرف کلسیم ، استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی و ورزش با ماکزیمم رشد تراکم استخوان و قدرت خم شدن استخوان لگن در زنان جوان بود.خم شدن استخوان و قدرت پیچش ، بهتراز تراکم ماده معدنی آن نمایانگر استحکام استخوان هستند.
مطالعات نشان داده اند که اکثر توده استخوانی یک زن بین سنین ۱۳ و ۱۵ سالگی ساخته می شود و سپس بکندی در چهار دهه بعدی زندگیش دچار فرسایش می شود بنابراین ، حفظ توده استخوانی و استحکام آن در نوجوانی شاید بهترین راه حفاظت در برابر پوکی استخوان احتمالی (فرسایش استخوان در زنان یائسه و مسن) باشد.
اگر ما بدانیم چطور در جوانی ساختن استخوان و تحکیم آن را به حد اپتیمم برسانیم ، شاید بتوانیم از بیش از ۱.۳ میلیون شکستگی استخوان در سال که هزینه هنگفتی را در بر می گیرد ، جلوگیری کنیم.
با ارزیابی آماری که در مورد فعالیت ورزشی افراد در دوران نوجوانی انجام دادند مشخص نمودند که ورزش ، ۱۶ تا ۲۲ درصد اختلاف در تراکم معدنی استخوان لگن و قدرت خمیدگی آن با ورزش ارتباط دارد.
اطلاعات حاصل از این بر نامه مطالعاتی نشان می دهند که مصرف کلسیم بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز طی دوران نوجوانی به لحاظ کلینیکی تاثیر ارزشمندی درافزایش توده استخوان بدن یا افزایش جرم استخوان در بزرگسالی ندارد.
وی همچنین اضافه کرد مطالعات مشابه جغرافیائی از گروه های قومی نژادی دیگر مورد نیاز است تا اهمیت نتایج بدست آمده در مورد زنان آمریکائی کاملا مورد ارزیابی قرار گیرد.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید