پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

مراقب باشیم نوروزمان تلخ نشود


مراقب باشیم نوروزمان تلخ نشود
آنچه این روزها به عنوان ترقه و مواد محترقه و انفجاری مورد استفاده قرار می گیرند بسیار حساس هستند که حتی در اثر جابجایی و حمل و نقل یا وارد شدن ضربه و رسیدن حرارت اندک به آنها عمل کرده و منفجر می شوند. این مسئله گاه بدون رسیدن حرارت یا وارد شدن ضربه در اثر فعل و انفعالات شیمیایی یا حتی در مقابل ارتعاش هوا یا قرار گرفتن در محدوده یک فرکانس خاص و فعال شدن خود به خود رخ می دهد.
در هر صورت در اثر انفجار این مواد انرژی زیادی به طور ناگهانی آزاد شده و در اثر پرتاب ذرات و انرژی رها علاوه بر ایجاد حریق و صدای مهیب خسارات جانی و مالی نیز به بار می آورد. در صورت انفجار در محیط بسته اثر تخریبی این مواد فوق العاده زیاد خواهد بود به نحوی که ۲۵۰ گرم از این مواد می تواند یک کاشانه با وسعت ۷۰ مترمربع را کاملا تخریب کرده و ویران سازد و شیشه های ساختمان ها را تا شعاع ۲۵۰ متری بشکند.
بسیار دیده شده که این مواد در داخل کمد یا در زیرزمین نگهداری شده و بدون دخالت انسان در اثر شرایط مساعد خود به خود منفجر شده اند یا در هنگام جا به جایی یا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت یا ضربه منفجر شده اند. نکته حائز اهمیت این است که کودکان و نوجوانان ما آنقدر نسبت به زشتی این عمل واقف اند که اغلب این مواد در مکانهایی غیر قابل دید مانند انباری، زیرزمین بالکن، پشت بام یا در داخل کیف و کمد و وسایل شخصی خود مخفی می کنند که این امر نیز خود عوامل بروز حریق و حادثه را تشدید می کند. یکی از عوامل عمده ایجاد حریق ها پرتاب مواد آتش زا مثل فشفشه به آسمان و افتادن آتش در پشت بام و بالکن یا پنجره های باز منازل یا روی شاخه های خشک درختان است. لذا توصیه می شود که اینگونه اماکن را پاکسازی کرده تا در صورت بروز چنین فجایعی توسط افراد نادان، آسیب ها به حداقل برسد.
از آتش زدن بته و هیزم و امثال اینها چه در حیاط یامحوطه پارکینگ واحدهای مسکونی یا در کوچه ها و معابر عمومی جدا باید خودداری کرد زیرا با نزدیک بودن به منابع قابل اشتعال از جمله بنزین و نفت یا حتی اتومبیل که احتمال نشت بنزین را می دهد فاجعه آفریده می شود. و در صورتی که حریق گسترده نیست با استفاده از آب، گونی و پارچه نمدار یا وسایل اطفایی باید برای در خاموش کردن آتش اقدام کرد. ضمن اینکه در موارد گسترده تر ماموران آتش نشانی را باید مطلع کرد. چه خوب است که قبل از بروز حادثه از پیش آمد آن جلوگیری شود. تا جگرگوشه ها در آتش خود افروخته نسوزند. و این مهم حاصل نمی شود مگر با اطلاع رسانی دقیق به قشر کودک و نوجوان و جوان که غالبا به وجود آورنده این مصائب اند. فرهنگ سازی درست در این زمینه آرامش فردای کودکان ما را تضمین می کند. نوروز نزدیک است پس کاری نکنیم که شیرینی ها به تلخی بگراید.

عبدالحمید گل افشان
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید