جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ مارس ۱۸۲۱ ـ بپاخیزی یونانیان برای کسب استقلال میهن


میهندوستان یونانی ۲۵ مارس ۱۸۲۱ برای پایان دادن به سلطه عثمانی که چند قرن ادامه داشت بپاخیزی مسلحانه خود را آغاز کردند که بیش از هفت سال طول کشید تا به ثمر رسید.
این بپاخیزی از "پاتراس" آغاز شد و استقلال طلبان دژ عثمانی ها در "مورین" را متصرف شدند و دولت عثمانی مجبور شد برای جنگ با آنان از آلبانی و نقاط دیگر نیرو به یونان بفرستد.
استقلال طلبان سپس جزایر "سپتسای" و "پسارا" را آزاد کردند و پس از تصرف نقاطی دیگر، در ۱۳ ژانویه سال ۱۸۲۲ اعلام استقلال کردند و برای کشور خود قانون اساسی نوشتند. اما، عثمانی اعتنا نکرد و بر شدت سرکوبی آنان افزود و چند بار دست به قتل عام زد تا به تدریج اروپائیان به کمک یونانیان شتافتند و دولتهای روسیه، فرانسه و انگلستان درباطن برای رسیدن به هدفهای خود و در ظاهر به خاطر کمک به یونانیان به دولت عثمانی اخطار کردند که یونانیان را به حال خود بگذارد و از این کشور خارج شود که عثمانی به این اخطار اعتنا نکرد و سه قدرت اروپائی بر ضد عثمانی دست به عملیات نظامی زدند و روسیه در بالکان چند شکست شدید به عثمانی وارد ساخت و ....
یکی از صحنه های جنگ در ۲۰ اکتبر ۱۸۲۷ در "ناوارینو" روی داد که مشهور است و سوژه چند فیلم سینمایی شده است. عثمانی سرانجام در یونان شکست خورد و محمد دوم سلطان آن ۱۴ دسامبر استقلال یونان و مرزهای آن را برسمیت شناخت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید