چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چیزهایی که نباید بازیافت کرد


چیزهایی که نباید بازیافت کرد
در واقع بیشتر ما هنگامی که زباله‌هایی را در سطل بازیافت می‌اندازیم، نسبت به آلوده کردن کره زمین کمتر احساس گناه می‌کنیم. با این حال اصرار ما برای بازیافت بعضی زباله‌ها، گاهی می‌تواند بیشتر از آنکه سودی داشته باشد، زیان برساند. اگر بدانید چه چیزهایی را نباید بازیافت کرد، آنگاه متوجه می شوید که چه مقدار از زباله را به اشتباه روانه سطل بازیافت می‌کنید.
بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که اطلاعات خود را درباره موادی که کارخانه نزدیک شما می‌تواند بازیافت کند، بالا ببرید. ولی تعدادی از مواد هم وجود دارند که نباید برای بازیافت کنار گذاشته شوند:
▪ جعبه‌های پیتزا: روغنی که از پیتزا خارج می‌شود و جعبه آن را چرب می‌کند، تبدیل این جعبه‌ها به کاغذهای تمیز را غیر ممکن می‌سازد.
▪ دستمال‌ها و حوله‌های کاغذی: بازیافت نکردن این دستمال‌ها به خاطر کیفیت کاغذ آنها نیست، بلکه به این دلیل است که از آنها برای پاک کردن پسماند‌های غذا و تمیز کردن اشیاء استفاده می‌شود و چون میکروب‌ در این کاغذها جاخوش می‌کنند، به زباله‌های خطرناکی تبدیل می‌شوند.
▪ کاغذ یادداشت‌های رنگی: بهتر است این کاغذها به دلیل رنگ‌های گوناگونی که دارند و لایه چسبی که در پشت آنهاست، به سطل بازیافت انداخته نشوند.
▪ کاغذهای خیس شده: این کاغذها به دلیل خیس شدن فیبرهای درونشان خاصیت خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند و برای بازیافت کیفیت مطلوبی ندارند.
▪ باندهای زخم: این مواد به علت آلودگی، جزو زباله‌های خطرناک به حساب می‌آیند و از انداختن آنها به سطل‌های بازیافت باید جداً خودداری کرد.
اما همان‌طور که گفتم بهترین راه این است تا با کارخانه بازیافت شهر خود تماس بگیرید و دقیقا آگاه شوید که آنها چه موادی را می توانند بازیافت کنند؛ به این ترتیب هر چیزی را داخل سطل‌های بازیافت نیندازید!

لیلا رستگار
کارشناس محیط‌ زیست
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید