شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شادی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند


شادی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید فقط کافی است شاد باشید تا از بسیاری بیماری‌های عفونی، خودایمنی، نقص ایمنی و سرطان در امان بمانید...
لازم است خود را از استرس، که موجب کاهش انرژی گشته و احساس منفی ایجاد می‌کند و خواب را بر هم زده و در تغذیه و فعالیت حرکتی و ورزش ما اختلال ایجاد می‌‌نماید هر چه بیشتر دور نگه داریم.
یکی از مهم‌ترین راه‌های دوری از استرس ایجاد شادی برای خود و اطرافیان است. شرکت در مراسم شادی بخش چون اعیاد مذهبی و ملی، سرزدن به اقوام و دوستان، ورزش و از ته دل خندیدن و انجام حرکات بدنی موزون همراه با شنیدن موسیقی آرامش‌بخش و دیدن آثار خوب و زیبای هنری، رفتن به سفرهای تفریحی، نماز خواندن، یوگا و هر آنچه شادی‌آفرین و ضداسترس است.
دوری از عوامل و مراسم غم‌آفرین و غصه‌دار و سوگواری‌های طولانی و بعضا بی‌علت که به بروز افسردگی منجر می‌گردد نیز ضروری است.
شادی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با رفع اثرات سوء‌ دیگر عوامل مضر برای سیستم ایمنی، موجب افزایش تولید آنتی‌بادی‌های مفید و افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی غیراختصاصی و اختصاصی چون نوتروفیل‌ها، سلول‌های کشنده طبیعی (NK) و لنفوسیت‌ها شود.
با این حساب حدود ده درصد به طول عمر افزوده و کیفیت عمر را نیز بهتر می‌نماید و چون شاد بودن امری مسری است عمل ما بر تمام اطرافیان تاثیر مثبت گذاشته و برای حفظ و ارتقای سلامت در جامعه که امروزه مورد توجه تمام جوامع از جمله کشور ما نیز می‌باشد مفید خواهد بود.


دکتر علیرضا سالک‌مقدم
متخصص ایمونولوژی بالینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید