سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چگونه از افزایش وزن ناشی از بالا رفتن سن زیرک‌تر باشیم


چگونه از افزایش وزن ناشی از بالا رفتن سن زیرک‌تر باشیم
شما احتمالاً بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید می‌سوزانید. تحقیقات جدید، در مجله‌ی تغذیه‌ی کلینیکی آمریکا نشان می‌دهد که روزانه چه‌قدر کالری به‌طور متوسط در مردان و زنان ۴۰، ۵۰ و ۶۰ ساله می‌سوزد. مردان ۴۰ تا ۶۹ ساله، حدود ۲۹۰۰ کالری مصرف می‌کنند. زنان در همین سن روزانه ۲۳۰۰ کالری می‌سوزانند. ( این میانگین متناسب با قد، وزن و فعالیت افراد تغییر می‌کند).
اگر شما این اعداد را با رده‌بندی تغذیه‌ی درست مقایسه کنید، شاید این اعداد به نحو شگفت‌انگیزی بالا به‌نظر بیایند، زیرا رده‌بندی تغذیه‌ درست دلالت می‌کند که انسان به‌طور متوسط به روزانه ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد. شباهت‌هایی میان میزان انرژی‌ای که افراد دراین سن مصرف می‌کنند وجود دارد. دکتر جانت توز، استادیار دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه و یک فورست و همکارانش برای تعیین کردن مصرف انرژی در یک مطالعه، بین ۴۵۰ زن و مرد میان سال، از آب دوبار نشان‌دار شده استفاده کردند، ماده‌ای که تولیدات دی‌اکسید کربن را اندازه می‌گیرد. (یک شاخص حقیقی از کالری سوخته شده) شاید علت این که مردم در سنین مختلف وانمود می‌کنند که کالری کمتری نسبت به مقداری که واقعاً مصرف می‌کنند، می‌سوزانند این است که آن‌ها متوجه نیستند چقدر غذا می‌خورند. توز می‌گوید: «وقتی زمان تخمین زدن کالری‌ها می‌شود مردم عموماً حدود یک سوم کمتر از میزان واقعی مصرفشان را گزارش می‌دهند».
در حقیقت کاهش متابولیسم ناشی از افزایش سن بیشتر در ۶۰ سالگی و بعد از آن مشخص می‌شود. توز می‌گوید: «ما متوجه شده‌ایم که مخصوصاً در میان خانم‌ها، در ۶۰ سالگی کاهشی در میزان ماهیچه اتفاق افتد. از آن‌جایی‌که ماهیچه یک مرکز برای سوزاندن کالری است از دست دادن ماهیچه برابر است با سوزاندن کمتر کالری در این مطالعه میزان سوزاندن کالری در زن‌ها و مرد‌ها در اوایل ۵۰ سالگی به ترتیب ۴ و ۸ درصد بیشتر از بقیه‌ی مردم در ۶۰ سالگی بوده است. (مردها در ۶۰ سالگیشان هم‌چنان حدود ۲۷۰۰ کالری می‌سوزاندند وزن‌ها ۲۲۰۰ کالری)
هم‌چنان که سن سما بیشتر می‌شود، شما نیاز دارید برای حفظ وزنتان هشیارتر باشید. دکتر میریام نلسون، مشاور تغذیه و مدیر بخش فعالیت جسمی و تغذیه‌ای جان هانکک دانشگاه توفتس می‌گوید: «همین‌طور که شما مسن‌تر می‌شوید، ماهیچه‌های خود را از دست خواهید داد اما با ورزش‌های توان‌بخشی شما می‌توانید به میزان زیادی از آن‌ها حفاظت کنید». نلسون می‌گوید: «اگر شما وزن زیاد می‌کنید، باید تغییراتی را آغاز کنید. دستور ۲۸ روزه و برنامه‌ی ردیابی کردن خود، کمک می‌کند که وزن را با متناسب کردن کالری‌های مصرفی‌تان کم کنید.
▪ یادآوری:
ردیابی کردن کالری‌ها کلید مدیریت وزنتان است حتی غذاهای سالم می‌توانند به سرعت وزنتان را اضافه کنند.ناهاری که به نظر شما متعادل می‌آید ممکن است ۹۰۰ کالری داشته باشد.

مترجم دکتر مرتضی جلالی فخر
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید