سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

لوبیا، دانه پر خاصیت


لوبیا، دانه پر خاصیت
لوبیا یکی از حبوباتی است که مورد علاقه مردم تمام کشورهای جهان است و غذاهای بسیار لذیذی در تمام آشپزخانه های دنیا با آن پخته می شود اما آیا به خواص این دانه کوچک توجه کرده اید. لوبیا حاوی مواد معدنی و ویتامین های گوناگونی از جمله فسفر، پتاسیم، آهن و ویتامین CB است که وجود این مواد معدنی میزان فشار خون را کنترل می کند. فیبر موجود در لوبیا باعث تسهیل حرکات روده می شود علاوه بر این لوبیا دارای مقادیر فراوانی ویتامین E است که نقش آنتی اکسیدان را ایفا می کند و مانع از بروز پیری زودرس می شود.
لوبیا ادرار آور است و از کلیه ها محافظت می کند و به دلیل غنی بودن از فیبر باعث کاهش میزان کلسترول می شود و از بروز بیماری های قلبی عروقی پیش گیری می کند.
لوبیا دارای مقادیر فراوانی استروژن گیاهی است که مانع از بروز سرطان سینه در زنان و به طور عمومی انواع سرطان ها در بدن می شود.
لوبیا درمان کننده ناراحتی های دستگاه ادراری از جمله سنگ کلیه است. سینه و ریه را نرم می کند و برای درمان زخم بسیار مفید است. میزان کلسترول خون و فشار خون را پایین می آورد و یبوست را نیز برطرف می کند و مصرف آن برای کسانی که مشکلات گوارشی نظیر زخم معده و اثنی عشر دارند یا پس از مصرف به درد شکم مبتلا می شوند و هم چنین افراد مبتلا به دیابت و نقرس توصیه نمی شود. همان طور که می دانید لوبیا نفاخ است بنابراین قبل از پخت باید چند ساعت بگذارید خیس بخورد و آب آن را دور بریزید و دوباره آب تازه روی آن بریزید و چند بار این کار را تکرار کنید. لازم است بدانید هضم لوبیای خشک و کهنه به دلیل جمع شدن مواد غیر قابل جذب و تولید بعضی مواد سمی که به تدریج در آن جمع می شود بسیار مشکل است بنابراین بهتر است لوبیای تازه مصرف کنید.
● سالاد را بدون سس بخورید
خوردن سالاد کم کالری پیش از غذا باعث می شود تا افراد زودتر سیر شوند و کمتر غذا بخورند و از چاق شدن آن ها جلوگیری می شود.
وجود الیاف هضم نشدنی سالاد در لا به لای غذای خورده شده باعث می شود تا غذا به طور کامل به هم نچسبد و شیره های هاضمه به راحتی بتواند لا به لای ذرات غذا نفوذ و آن ها را هضم کند.
البته خوردن سالاد با سس، همراه با جذب ۴۰۰ کالری برای هر نفر است که کالری آن بیشتر از غذای اصلی است در حالی که سالاد بدون سس برای هر نفر فقط حاوی ۳۰ کالری انرژی است. سالاد باید با چاشنی های مختلفی هم چون روغن زیتون مصرف شود چرا که روغن زیتون کلسترول بد را پایین می آورد و موجب افزایش کلسترول خوب می شود، از سیستم قلب و عروق محافظت می کند و به سادگی هم قابل هضم است.
سالادهایی که با آبغوره، سرکه و آبلیمو تهیه می شود جزو سالادهای سالم محسوب می شود. این چاشنی ها سبب جذب بیشتر مواد ویتامینی و پروتئینی موجود در سبزی های سالاد می شود. در تهیه سالاد می توان از سیر، ترخون، جعفری، تره و پیازچه که خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد به جای سس استفاده کرد.
مصرف سس موجب چاقی، تنگی شریان ها، افزایش چربی بدن، کلسترول و دیگر بیماری ها می شود.

عابدیان
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید