چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

تست HIV در منزل چیست؟


تست HIV در منزل چیست؟
● نمونه‌گیری در منزل
بطور كلی ، توصیه می‌شود كه تست HIV در یك مركز بهداشتی انجام شود. اگرچه در برخی كشورها كیت‌های(kit) تست نمونه‌گیری در منزل موجود است. با كیت نمونه‌گیری در منزل (home sampling kit) فرد می‌تواند یك نمونه (معمولاً نمونه خون) خود را تهیه كرده و به آزمایشگاه برای انجام آزمایش بفرستد و چند روز بعد با شماره تلفن مخصوص تماس گرفته و كد شناسایی خود را می‌دهد و نتیجه را تلفنی به او اطلاع می‌هند. اگر نتیجه مثبت باشد یك متخصصِ سلامت، حمایت عاطفی را برای فرد تأمین می‌كند
مزیت عمدهٔ « نمونه‌گیری در منزل» شامل راحتی، سرعت و محرمانه بودن آن است. در كشورهایی كه تست HIV رایگان نیست « نمونه‌گیری در منزل» یك راه مقرون به صرفه برای انجام تست است ولی عدم وجود "مشاورهٔ رو در رو" قبل و بعد از انجام تست یكی از اشكالات آن است.
در ایالات متحده تنها یك كارخانه، مجوزِ FDA (سازمان غذا و داروی جهانی) را برای ساخت كیت « تست HIV در منزل» دارد.
در انگلستان فروش هر گونه كیت برای مصرف شخصی، غیر قانونی است.
● كیت تست فوری HIV
كیت تست فوری HIV بمعنای آن است كه نتیجه تست، بدون نیاز به مشورت کردن با فرد مجرب، در همان لحظه خوانده می‌شود. بطور كلی اینگونه تستها بخاطر دقت كم آنها و فقدان حمایت عاطفی برای فرد، توصیه نمی‌شوند. در حال حاضراین نوع تست در بسیاری از كشورها بطور قانونی خرید و فروش نمی‌شود.
● مطالعه مطالب زیر٬ به همکاران پزشک توصیه میشود:
▪ شرایط لازم برای انجام آزمایش HIVab:
۱- در تمام موارد، مشاوره از آزمایش بایستی انجام گیرد و فرد از نظر روحی و روانی در آمادگی مطلوب قرار گیرد و بعد از آزمایش نیز مشاوره صورت گیرد.
۲- آزمایش بایستی داوطلبانه باشد و تنها موارد آزمایش اجباری در كسانی است كه قصد اهداء خون ، بافت یا عضو را داشته باشند.
۳- در موارد تشخیصی بنا به نظر پزشك وحتی الامكان با رضایت بیمار انجام گیرد در عین حال اگر پزشكی انجام آزمایش را در تشخیص بیماری موثر می داند آن را درخواست نماید ولی بایستی خدمات مشاوره ای را به بیمار معرفی نماید و مراتب ارجاع را بشناسد.
۴- آزمایش HIVab قبل از اعمال جراحی به هیچ عنوان توصیه نشده است به این علت كه رعایت اصول احتیاطات استاندارد برای پیشگیری از بیماری كافی می باشد و درصورتی كه ما بدانیم فرد HIV مثبت نمی باشد ممكن است در رعایت این اصول كوتاهی صورت گیرد و با توجه به خصوصیت ویروس كه از بین ۲ هفته تا ۶ ماه با وجودی كه فرد HIV مثبت است، می تواند آزمایش منفی باشد خطر انتقال حتی با انجام آزمایش افزایش یابد از طرف دیگر چون مشاوره با بیمار صورت نمی گیرد وی را در بحران و مشكلات بعدی قرارمی دهیم.
▪ اصول برخورد ومراقبت درعفونت HIV:
این نكته بسیار مهم است كه باتوجه به انگ اجتماعی این بیماری وبرخوردهای اجتماعی وخانوادگی احتمالی با افراد آلوده به HIV درممالك پیشرفته اعلام آلودگی به بیمار باید حتما پس از قطعی شدن تشخیص و به دنبال انجام مشاوره وآماده سازی روانی باشد .
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید